[Bone Analysis in the Newborn - Quantitative Ultrasound of the Peripheral Skeleton]

Z Geburtshilfe Neonatol. 2020 Apr;224(2):79-85. doi: 10.1055/a-0915-9828. Epub 2019 Jun 24.
[Article in German]

Abstract

Purpose: The aim was to determine whether the quantitative ultrasound (QUS) parameter speed of sound (SOS) is sufficient for evaluation of reference data in the newborn and how they are influenced.

Materials and methods: 219 full-term and 14 preterm infants (gestational age 28-41 weeks (GA), birth weight 590-4,930 g) were evaluated by Omnisense 7000 P on their tibia. Reference values were sampled in 178 eutrophic infants.

Results: SOS reference values at the tibia were 3028 m/s for GA<40 and 3057 m/s for ≥ 40 weeks. There was a significant correlation between SOS and gestational age. SOS was significantly higher in male (3058.3±93.3 vs. 3022.8±93.4 m/s; p 0.012) infants. If birth weight was below 3,800 g, there was a correlation between SOS and weight (p<0.05). Preterm infants showed lower SOS than term babies (p<0.05).

Conclusion: Speed of sound can be evaluated sufficiently in preterm and term infants on the tibia. The estimated reference data can be used to identify osteopenia in the preterm infant with low birth weight.

ZIEL: Bestimmung des quantitativen Ultraschallparameters Schallgeschwindigkeit (Speed of Sound, SOS) bei Neugeborenen zur Erhebung von Referenzdaten und Untersuchung von Einflussfaktoren.

Material und methoden: 219 Neu- und 14 Frühgeborene (28. – 41. Schwangerschaftswoche) mit Geburtsgewicht zwischen 590 und 4930 g wurden in den ersten Lebenstagen mit Sunlight Omnisense 7000 P untersucht. Referenzdaten für SOS wurden bei 178 eutrophen Neugeborenen an der Tibia erhoben.

Ergebnisse: SOS-Referenzwerte an der Tibia liegen bei 3028±92 m/s<40. SSW und 3057±96 m/s ≥ 40. SSW. Zwischen SOS und Gestationsalter besteht eine signifikante Korrelation, männliche Neugeborene weisen signifikant höhere SOS auf. Bei Geburtsgewicht<3800 g besteht eine Korrelation zwischen SOS und Gewicht (p<0,05). Frühgeborene haben signifikant niedrigere SOS als eutrophe Neugeborene (p<0,05).

Schlussfolgerungen: Der Ultraschallparameter SOS kann bei Früh- und Neugeborenen suffizient an der Tibia ermittelt werden. Die erhobenen Referenzdaten von kaukasischen Neugeborenen sind geeignet, um eine Frühgeborenen-Osteopenie zu identifizieren.

MeSH terms

  • Birth Weight
  • Bone Density
  • Bone Development / physiology*
  • Bone Diseases, Metabolic / diagnostic imaging*
  • Gestational Age
  • Humans
  • Infant
  • Infant, Newborn
  • Infant, Premature*
  • Tibia / diagnostic imaging*
  • Ultrasonography / methods*