Alternative Mobilization by Means of a Novel Orthesis in Patients after Amputation

Z Orthop Unfall. 2020 Feb;158(1):75-80. doi: 10.1055/a-0871-2612. Epub 2019 Jun 4.
[Article in English, German]

Abstract

Introduction: The mobilization of patients with diabetic foot syndrome after surgical treatment by debridement or partial amputation is usually difficult in daily practice and in inpatient care.

Aim and method: A case report - with a representative case showing the innovative possibilities of an alternative mobilization option by means of a new orthesis ("iWALK 2.0®"; IWALKFree® Inc., Mansfield, Ontario, Canada) after surgical therapy of diabetic gangrene, exemplified by the successful clinical course.

Results: The inpatient admission of a 59-year-old male patient revealed septic gangrene of the right foot in insulin-dependent diabetes mellitus. After admission and initial diagnosis, the calculated antibiotics therapy and initial surgical rehabilitation of the right foot took place. After stabilization and control of the infection, the minor amputation was performed at the Bona-Jäger line without primary wound closure, wound care was provided by vacuum sealing. Complicated by pre-existing peroneal paralysis of the contralateral leg following herniated disc, mobilization could be accomplished out of the wheelchair using a novel "free-hand" orthesis "iWALK 2.0" and a walker with physiotherapeutic support. Thus, while simultaneously relieving the operated foot, self-sufficient mobilization at a later time was possible. This gave the patient a positive attitude to life in addition to more independence.

Conclusion: The successful application of the "free-hand" site "iWALK 2.0" under the listed clinical constellation thus suggests that it is a clear alternative of "postoperative rehabilitation" in the diagnosis of a surgically treated diabetic foot gangrene after minor amputation with a consolidated wound while ultimately serving to achieve a more comprehensive level of experience for targeted use with a clearly defined indication.

Einleitung: Die Mobilisation von Patienten mit einem diabetischen Fußsyndrom nach operativer Versorgung durch Débridement oder Teilamputation gestaltet sich in der täglichen Praxis und im stationären Verlauf meist schwierig.

Zielsetzung und methode: Fallbericht – bei einem repräsentativen Fall sollen die innovativen Möglichkeiten einer alternativen Mobilisierungsoption mittels einer neuartigen Orthese („iWALK 2.0 ®“; IWALKFree® Inc., Mansfield, Ontario, Kanada) nach chirurgischer Therapie einer diabetischen Gangrän beispielhaft anhand des erfolgreichen klinischen Verlaufes veranschaulicht werden.

Ergebnisse: Die stationäre Aufnahme eines 59-jährigen männlichen Patienten erfolgte unter dem Bild einer septischen Gangrän des rechten Fußes bei insulinpflichtigem Diabetes mellitus. Nach Aufnahme und Initialdiagnostik erfolgte die kalkulierte Antibiotikatherapie und operativ-chirurgische Erstsanierung des rechten Fußes. Nach Stabilisierung und Beherrschung des Infektes wurde die Minoramputation in der Bona-Jäger-Linie ohne primären Wundverschluss durchgeführt, die Wunde wurde mittels Vakuumversiegelung versorgt. Kompliziert durch eine vorbestehende Peroneuslähmung nach Bandscheibenvorfall kontralateral konnte die Mobilisation aus dem Rollstuhl heraus durch Verwendung einer neuartigen „Freihandorthese“ („iWALK 2.0“) und Gehgestell mit physiotherapeutischer Unterstützung erfolgen. Somit war bei gleichzeitiger Entlastung des operierten Fußes eine Mobilisation in den späterhin autarken Gang möglich, die dem Patienten neben einer weitestgehenden Selbstständigkeit ein positives Lebensgefühl zurückgab.

Schlussfolgerung: Die erfolgreiche Anwendung der „Freihandorthese“ iWALK 2.0 unter der aufgeführten klinischen Befundkonstellation lässt darauf schließen, dass diese Orthese damit eine klare Alternative bei der postoperativen Rehabilitation darstellt, die weiterführend bei der Diagnose der konsolidierten Wunde einer operativ mit Minoramputation versorgten diabetischen Gangrän empfohlen werden kann, letztendlich auch, um einen umfassenderen Erfahrungsstand zur gezielten Anwendung bei klar umrissener Indikation zu erreichen.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Amputation, Surgical*
  • Canada
  • Debridement
  • Diabetic Foot*
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Wound Healing