[Impact of delayed presentation of patients with hand infections to hand surgeons: a retrospective single-centre study of 379 patients]

Handchir Mikrochir Plast Chir. 2019 Feb;51(1):45-48. doi: 10.1055/a-0832-2292. Epub 2019 Mar 5.
[Article in German]

Abstract

Objective: This study investigates the impact of the presentation time of patients with hand infections to hand surgeons on hospital stay and the frequency of necessary operations.

Patients and methods: 379 patients with hand infections treated in our clinic from 2007 to 2014 were evaluated retrospectively for time of presentation to hand surgeon, time of trauma, length of stay, and frequency of necessary operations.

Results: On average, a surgical presentation delayed by more than one day extended the hospital stay by 1.22 days (KHVD) (95 % CI: 1.20-1.25, p < 0.001). Also, the odds of having to undergo surgery increased by 13.59 % each day (95 % CI 4.01 % -25.43 %, p < 0.001). KHVD also increased by a factor of 1.09 (95 % CI: 1.03-1.15, p < 0.001) with delayed antibiotic challenge. However, the time antibiotics were administered did not correlate with the need to undergo surgery (yes/no) (p = 0.11).

Conclusion: Late presentation of patients with hand infections leads to a longer inpatient stay and a higher number of necessary operations. Early presentation of hand infections to an experienced hand surgeon is important to avoid complicated patient pathways that add costs to the healthcare system.

ZIEL: Diese Studie untersucht, inwieweit der Vorstellungszeitpunkt bei vorliegender Handinfektion (HI) mit der stationären Liegedauer sowie der Häufigkeit notwendiger Operationen der Patienten korreliert.

Patienten und methoden: Retrospektiv wurden die stationären Krankenakten von 379 Patienten mit HI, die zwischen 2007 und 2014 an unserer Klinik (2007–2014) behandelt wurden, statistisch hinsichtlich eines Zusammenhangs zwischen Vorstellungszeitpunkt und Liegedauer sowie der Häufigkeit notwendiger Operationen ausgewertet, wobei auch die Infektionsursache Berücksichtigung fand.

Ergebnisse: Im Durchschnitt führte eine um mehr als einen Tag verzögerte fachchirurgische Vorstellung zu einer längeren Krankenhausverweildauer von 1,22 Tage (KHVD) (95 %-KI: 1,20–1,25; p < 0,001). Die Notwendigkeit einer operativen Intervention nahm mit jedem Tag Verzögerung um 13,59 % (95 %-KI 4,01 %–25,43 %; p < 0,001) zu. Der verzögerte Beginn einer Antibiotikagabe führte zur Verlängerung der KHVD um den Faktor 1,09 (95 %-KI: 1,03–1,15; p < 0,001), wobei jedoch keine Korrelation bestand zwischen Zeitpunkt der Antibiotikagabe und der Notwendigkeit zur operativen Revision (ja/nein) (p = 0,11).

Schlussfolgerung: Eine verspätete Vorstellung von Patienten mit Handinfektionen führt zu einer längeren stationären Aufenthaltsdauer sowie zu einer höheren Anzahl an notwendigen Operationen. Eine frühzeitige Vorstellung von HI beim Handchirurgen ist wichtig, um komplizierte Krankheitsverläufe und unnötige Kosten für das Gesundheitssystem zu vermeiden.

MeSH terms

  • Delayed Diagnosis
  • Hand* / microbiology
  • Hand* / surgery
  • Humans
  • Infections* / diagnosis
  • Length of Stay
  • Retrospective Studies
  • Surgeons*