[Risk Factors for Permanent Postoperative Hypoparathyreoidism]

Zentralbl Chir. 2020 Apr;145(2):168-175. doi: 10.1055/a-0837-1013. Epub 2019 Feb 22.
[Article in German]

Abstract

Background: Permanent postoperative hypoparathyreoidism remains the most frequent complication after total thyreoidectomy with severe long-term morbidity, impairment of quality of life and economic implications.

Objective: Identification of risk factors for permanent postoperative hypoparathyreoidism.

Material and methods: 420 patients received total thyreoidectomy in our endocrine centre between 08/2012 und 08/2014, of whom 382 were included in the study. 117 patients underwent a follow-up investigation between 8 and 32 months postoperatively.

Results: We determined a low parathyroid hormone level on postoperative day 1, non-application of a drain and a prolonged postoperative hospital stay as being associated with permanent postoperative hypoparathyreoidism. No association was found between postoperative hypoparathyroidism and autotransplantation of a parathyroid gland. Associations were strong but not significant.

Discussion: We identified associated factors for permanent postoperative hypoparathyreoidism. Larger multicentre studies should be performed for validation as possible relevant risk factors. Knowledge of risk factors might help to avoid this complication and to manage close follow-up and therapy in patients affected.

Hintergrund: Der permanente postoperative Hypoparathyreoidismus ist die häufigste Komplikation nach einer totalen Thyreoidektomie mit erheblichen möglichen Folgeerkrankungen, Beeinträchtigung der Lebensqualität und hoher sozioökonomischer Bedeutung.

Zielsetzung: Identifikation von Risikofaktoren für den permanenten postoperativen Hypoparathyreoidismus.

Material und methoden: 420 Patienten unseres Schilddrüsenzentrums erhielten zwischen 08/2012 und 08/2014 eine totale Thyreoidektomie. 382 gingen in die Studie ein. An einer Follow-up-Untersuchung zwischen 8 und 32 Monaten nach der Operation nahmen 117 teil.

Ergebnisse: Mit einem permanenten postoperativen Hypoparathyreoidismus waren assoziiert: erniedrigter PTH-Wert am 1. postoperativen Tag, Verzicht bzw. Nichterfordernis einer Redon-Drainage und eine lange Krankenhausverweildauer. Die Assoziationen waren ausgeprägt, jedoch nicht signifikant.

Diskussion: Wir ermittelten Hinweise auf Prädiktoren für den permanenten postoperativen Hypoparathyreoidismus. Eine Validierung als relevante Risikofaktoren sollte in größeren Multicenterstudien erfolgen. Die Kenntnis von Risikofaktoren könnte zur Vermeidung dieser Komplikation und zur gezielten Nachsorgebetreuung gefährdeter Patienten dienen.

MeSH terms

  • Humans
  • Hypoparathyroidism*
  • Parathyroid Glands
  • Parathyroid Hormone
  • Postoperative Complications
  • Quality of Life
  • Risk Factors
  • Thyroidectomy

Substances

  • Parathyroid Hormone