Health Technology Assessments in Radiology in Germany: Lack of Demand, Lack of Supply

Rofo. 2019 Jul;191(7):635-642. doi: 10.1055/a-0838-6253. Epub 2019 Feb 14.
[Article in English, German]

Abstract

Background: Health technology assessments (HTAs) are an interdisciplinary method to support sustainable, evidence-based healthcare decisions. They systematically assess medical products, procedures, and technologies with respect to medical, economic, legal, social, and ethical aspects.

Method: This review analyzes the current use of HTAs in radiology in Germany and discusses challenges associated with HTAs. In particular, incentive structures of various players in the healthcare field involved in HTA implementation are considered for both the inpatient and outpatient sectors. Taking into account that the Joint Federal Committee (G-BA) has different authority between sectors ("ban reservation" for inpatients and "authorization right" for outpatients), we focus on the repercussions on reimbursement for new diagnosis or treatment methods by statutory health insurance companies.

Results: The G-BA's authority implicitly creates a paradox in terms of incentives to implement and finance HTAs: in the outpatient sector HTAs are considered necessary to evaluate new medical services while players may not have sufficient incentive to implement and finance HTAs in the inpatient sector.

Conclusion: Characteristics of HTAs differ widely with respect to the items to be assessed. Therefore, an HTA for drug effectiveness is not easily transferable to radiological procedures. Within radiology, each method must be assessed individually (e. g. according to tumor stage). Despite these challenges, systematic compilation and critical assessment (regarding both cost and medical effectiveness) of available evidence should be a basic component of evidence-based radiology. As companies in healthcare fail to invest in studies that advance evidence-based radiology and considering the lack of incentive for such investments, public funding institutions need to accept the challenge to support studies that assess the benefit of radiological procedures.

Key points: · HTAs should be a basic component of evidence-based radiology.. · G-BA's authority implicitly creates a paradox in terms of inventives to implement and finance HTAs.. · University hospitals and public funding institutions need to support studies that assess the benefit of radiological procedures..

Citation format: · Winkelmann C, Neumann T, Zeidler J et al. Health Technology Assessments in Radiology in Germany: Lack of Demand, Lack of Supply. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 635 - 642.

Hintergrund: Health-Technology-Assessments (HTA) sind eine interdisziplinär anzuwendende Methode zur Unterstützung nachhaltiger, evidenzbasierter Entscheidungen im Gesundheitswesen. Sie untersuchen in einem systematischen Prozess medizinische Produkte, Verfahren und Technologien unter medizinischen, ökonomischen, juristischen, sozialen und ethischen Aspekten hinsichtlich ihres Einsatzes in der medizinischen Versorgung.

Methode: In dieser Übersichtsarbeit wird die aktuelle Verbreitung von HTA in der Radiologie in Deutschland betrachtet. Es werden Anreizstrukturen für die Durchführung von HTA diskutiert und die sich daraus ableitenden Herausforderungen für die Akteure im Gesundheitswesen im stationären und ambulanten Sektor erörtert. Dies erfolgt vor dem Hintergrund des zwischen den Sektoren bestehenden Unterschieds im Entscheidungsprozess darüber, welche Leistungen durch die gesetzlichen Krankenkassen erstattet werden. Es wird insbesondere betrachtet, welche Auswirkungen sich aus dem Verbotsvorbehalt (stationär) bzw. Erlaubnisvorbehalt (ambulant) des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) bezüglich der Erstattung neuer Diagnose- und Behandlungsmethoden ergeben.

Ergebnisse: Aus den Befugnissen des G-BA ergibt sich hinsichtlich der Anreize zur Durchführung und Finanzierung systematischer Nachweise von Effektivität und Effizienz medizinischer Leistungen implizit ein Paradox: Im ambulanten Sektor sind derartige Nachweise ein notwendiges Instrument, während im stationären Sektor keine ausreichenden Anreize für die Akteure bestehen, in die Durchführung solcher Bewertungen der gleichen Leistung zu investieren.

Schlussfolgerung: Es zeigt sich, dass der Bewertungsgegenstand gravierende Unterschiede innerhalb des HTA begründet. Bewertungsprozesse, die zur Überprüfung der Effektivität von Arzneimitteln etabliert sind, können nicht einfach auf radiologische Verfahren übertragen werden. Bei der Bewertung einzelner radiologischer Verfahren muss extrem differenziert, z. B. nach Tumorstadien, vorgegangen werden. Trotz dieser Herausforderungen sollte eine systematische Übersicht und kritische Bewertung verfügbarer Evidenz sowohl zur medizinischen Wirksamkeit als auch der Kosteneffizienz ein elementarer Baustein in der evidenzbasierten Radiologie (EbR) sein. Da Unternehmen im Gesundheitswesen die EbR nicht vorantreiben, sind öffentliche Fördermittelgeber gefordert, Studien zur Innovations- und Nutzenbewertung von bildgebenden radiologischen Verfahren zu unterstützen.

Kernaussagen: · HTAs sollten ein grundlegender Bestandteil der evidenzbasierten Radiologie sein.. · Befugnisse des G-BA begründen ein implizites Paradox hinsichtlich der Anreize zur Durchführung und Finanzierung von HTAs.. · Universitätsmedizin und öffentliche Fördermittelgebern sind gefordert Studien zu unterstützen, die den Nutzen radiologischer Verfahren bewerten..

Zitierweise: · Winkelmann C, Neumann T, Zeidler J et al. Health Technology Assessments in Radiology in Germany: Lack of Demand, Lack of Supply. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 635 – 642.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Biomedical Technology / economics
  • Biomedical Technology / statistics & numerical data*
  • Biomedical Technology / trends*
  • Forecasting
  • Germany
  • Health Services Needs and Demand / economics
  • Health Services Needs and Demand / trends
  • Humans
  • Radiology / economics
  • Radiology / statistics & numerical data*
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  • Technology Assessment, Biomedical / economics
  • Technology Assessment, Biomedical / statistics & numerical data*
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