Chirurgische Behandlung der chronisch entzündlichen Darmerkrankungen

Ther Umsch. 2019 Jan;75(5):302-314. doi: 10.1024/0040-5930/a001001.
[Article in German]

Abstract

Surgical treatment of chronic inflammatory bowel disease Abstract. Surgery is an important mainstay in the treatment of inflammatory bowel disease. Despite considerable progress in anti-inflammatory treatment approaches, two thirds of patients with Crohn's Disease will need surgery during their lifetime. Indication for surgery are therapy-refractory disease courses and complications such as perforation, stenosis, or abscess. In Ulcerative Colitis, about one third of patients will require surgery. These patients are operated for therapy-refractory or complicated colitis or the development of dysplasias or carcinomas. Choosing the optimal time-point for surgery can be very challenging and requires a good interdisciplinary collaboration. Recurrence rate of intestinal Crohn's Disease is high, and recurrences can occur in the neoterminal ileum or on other bowel segments due to the panenteric pattern of Crohn's Disease. This is in contrast to Ulcerative Colitis, where a total proctocolectomy can imply cure for the inflammatory as well as the malignant component of disease. In the following chapter we will elucidate the current surgical treatment of Crohn's Disease and Ulcerative Colitis with respect to new treatment aspects and current scientific background.

Zusammenfassung. Die Chirurgie ist ein wichtiges Standbein bei der Behandlung der chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Trotz Fortschritte der medikamentösen anti-inflammatorischen Therapie benötigen zwei Drittel der Patienten mit Morbus Crohn eine Operation während ihres Lebens. Operationsindikationen sind ein therapie-refraktärer Krankheitsverlauf oder das Auftreten von Komplikationen wie Perforation, Stenose und Abszesse. Bei der Colitis ulcerosa sind es etwa ein Drittel der Patienten, welche eine Operation benötigen werden. Hier sind die Operationsindikationen einerseits die therapie-refraktäre oder komplizierte Kolitis, andererseits die Karzinomentwicklung. Die Wahl des Zeitpunktes der chirurgischen Intervention ist oft schwierig zu bestimmen, kontrovers diskutiert und benötigen eine gute interdisziplinäre Zusammenarbeit. Die Rezidivrate des intestinalen Morbus Crohn ist hoch, und Rezidive können einerseits im neoterminalen Ileum, andererseits an anderen Darmabschnitten im Sinne der panenterischen Erkrankung auftreten. Dies im Gegensatz zur Colitis ulcerosa, bei welcher die totale Proktokolektomie sowohl in Bezug auf die inflammatorische als auch die karzinomatöse Komponente kurativ sein kann. Im folgenden Kapitel gehen wir auf die aktuelle chirurgische Behandlung des Morbus Crohn und der Colitis ulcerosa mit Augenmerk auf neue Behandlungsaspekte und die aktuelle wissenschaftliche Datenlage ein.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Colitis, Ulcerative*
  • Crohn Disease*
  • Humans
  • Inflammatory Bowel Diseases* / surgery
  • Recurrence