Avulsion Fractures of the Ischial Tuberosity and Resulting Ischiofemoral Impingement - a Case Report with Literature Review

Z Orthop Unfall. 2019 Jun;157(3):308-315. doi: 10.1055/a-0757-8494. Epub 2018 Nov 27.
[Article in English, German]

Abstract

Introduction: Apophyseal avulsion fractures of the ischial tuberosity are rare injuries and therefore often not diagnosed in a timely manner. Healing may then result in massive hypertrophic ischial tuberosity. This can cause ischiofemoral impingement symptoms. Due to the low incidence and scarce literature, the optimal treatment and surgery is unclear.

Materials and methods: A literature search was carried out using the online medical database "PubMed". The findings of the literature were then applied to a clinical case of delayed diagnosis of the apophyseal avulsion fracture of the ischial tuberosity.

Results: There is no gold standard in the literature for the treatment of avulsion fractures on the ischial tuberosity. Nearly 90% are treated conservatively and a fragment dislocation of more than 2 cm is often the indication for surgical care. However, the surgical procedures described are very diverse. An ischiofemoral impingement symptom may result from excessive ossification of the ischial tuberosity, bringing the ischiofemoral distance to the critical limit of 2 cm.

Conclusions: The timely correct diagnosis and initiation of a therapy is crucial for the later outcome of the patient. Ischiofemoral impingement symptoms may be the indication of bony displacement of the ischial tuberosity as a result of injury. Therapy is then surgical with partial resection of the ischial tuberosity and plate osteosynthesis.

Einleitung: Apophysäre Avulsionsfrakturen des Tuber ischiadicum sind seltene Verletzungen und werden daher häufig nicht zeitgerecht diagnostiziert. Eine Ausheilung kann dann zu einer überschießenden Ossifikation und knöcherner Auftreibung der Tuber ischiadicum führen, woraus sich wiederum eine ischiofemorale Impingement-Symptomatik entwickeln kann. Aufgrund der geringen Inzidenz und kaum verfügbarer Literatur stellt sich die Frage nach der optimalen Therapie und Operationsmethode.

Material und methoden: Es erfolgte eine Literaturrecherche mithilfe der medizinischen Onlinedatenbank „PubMed“. Im Anschluss wurden die Erkenntnisse aus der Literatur auf einen klinischen Fall mit verspätet diagnostizierter apophysärer Avulsionsfraktur des Tuber ischiadicum übertragen.

Ergebnisse: In der Literatur zeigt sich kein Goldstandard zur Therapie von Avulsionsfrakturen am Tuber ischiadicum. Knapp 90% werden konservativ behandelt und ab einer Fragmentdislokation von 2 cm wird häufig die Indikation zur operativen Versorgung gestellt. Die beschriebenen OP-Verfahren sind jedoch sehr vielfältig. Eine ischiofemorale Impingement-Symptomatik kann durch eine überschießende Ossifikation am Tuber ischiadicum entstehen, wodurch der ischiofemorale Abstand an die kritische Grenze von 2 cm kommt.

Schlussfolgerung: Die zeitnahe korrekte Diagnosestellung und Einleitung einer Therapie ist entscheidend für das spätere Outcome des Patienten. Eine ischiofemorale Impingement-Symptomatik kann der Hinweis für eine knöcherne Auftreibung des Tuber ischiadicum als Folge der Verletzung sein. Die Therapie ist dann operativ mit Teilresektion des Tuber ischiadicum sowie einer Plattenosteosynthese.

Publication types

  • Case Reports
  • Review

MeSH terms

  • Bone Plates
  • Fracture Fixation, Internal
  • Fractures, Avulsion*
  • Fractures, Bone*
  • Humans
  • Ischium