Intraneural ganglion cysts of the lower limb

Rofo. 2019 Aug;191(8):732-738. doi: 10.1055/a-0777-2525. Epub 2018 Nov 19.
[Article in English, German]

Abstract

Background: Intraneural ganglion cysts are rare. They affect the peripheral nerves. According to the most widely accepted theory (articular/synovial theory), the cysts are formed from a capsular defect of an adjacent joint, so that synovial fluid spreads along the epineurium of a nerve branch. This leads to diverse neurological symptoms. We will illustrate this disease based on three of our own cases.

Methods: Patients were examined between 2011 and 2018 using lower limb MRI. MRI scans were also performed for the follow-up examinations.

Case studies and discussion: The patients had many symptoms. We were able to accurately detect the intraneural ganglion cysts on MRI and provide the treating surgeons with the basis for the operation to be performed. The success of surgical therapy depends on the resection of the nerve endings supplying the joint as the only way to treat the origin of the disease and prevent recurrence. Based on our case studies, we can support the commonly favored articular/synovial theory.

Key points: · Intraneural ganglion cysts can cause diverse neurological symptoms depending on their location.. · The pathogenesis is reasonably explained by the articular/synovial theory, which states that cysts are the result of a capsular defect of a joint.. · MRI is the method of choice for diagnosing intraneural ganglion cysts. However, ultrasound is also important.. · Surgery is the only curative treatment with treatment success being dependent on ligature of the nerve endings supplying the articular branch..

Citation format: · Fricke T, Schmitt AD, Jansen O. Intraneural ganglion cysts of the lower limb. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 732 - 738.

Hintergrund: Bei intraneuralen Ganglionzysten handelt es sich um eine seltene Pathologie, welche die peripheren Nerven betrifft. Die Zysten entstehen gemäß der anerkanntesten Theorie (Gelenk-/Synovial-Theorie) aus einem Kapseldefekt eines benachbarten Gelenks, sodass sich Gelenkflüssigkeit entlang des Epineuriums eines Nervenastes ausbreitet. Dadurch kommt es zu den entsprechenden neurologischen Symptomen. Anhand von 3 eigenen Kasuistiken soll dieses Krankheitsbild dargestellt werden.

Methoden: Die Patienten wurden zwischen 2011 und 2018 mittels MRT der unteren Extremitäten untersucht. Auch für die Nachuntersuchungen wurden MRTs durchgeführt.

Kasuistiken und diskussion: Die von uns beschriebenen Patienten zeigten vielfältige Symptome. Durch die MRT konnten wir die intraneuralen Ganglionzysten exakt detektieren und so den behandelnden Kollegen die Basis für die durchzuführenden Operationen liefern. Die operative Therapie bei intraneuralem Ganglion besteht in der Dekompression der Nerven/der Ganglionzysten und Ligatur des versorgenden Gelenkastes; letzteres ist für die Prognose entscheidend, da nur so der Ursprung der Erkrankung behandelt wird und Rezidive verhindert werden. Durch unsere Fallbeispiele können wir die allgemein favorisierte Gelenk-/Synovial-Theorie unterstützen.

Kernaussagen: · Intraneurale Ganglionzysten können vielfältige neurologische Symptome verursachen, abhängig von ihrer Lokalisation.. · Die Pathogenese wird durch die Gelenk-/Synovial-Theorie sinnvoll erklärt. Diese besagt, dass die Zysten aus einem Kapseldefekt eines Gelenkes entstehen.. · Die MRT ist die Methode der Wahl zur exakten Diagnosestellung intraneuraler Ganglionzysten. Aber auch die Sonografie hat einen wichtigen Stellenwert.. · Eine Operation ist die einzige kurative Therapie, wobei der Behandlungserfolg entscheidend von der Ligatur des versorgenden Gelenkastes abhängt..

Zitierweise: · Fricke T, Schmitt AD, Jansen O. Intraneural Ganglion Cysts of the Lower Limb. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 732 – 738.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Adolescent
  • Aged
  • Ankle Joint / innervation*
  • Ankle Joint / surgery
  • Female
  • Ganglion Cysts / diagnostic imaging*
  • Ganglion Cysts / surgery
  • Humans
  • Knee Joint / innervation*
  • Knee Joint / surgery
  • Lower Extremity / innervation*
  • Lower Extremity / surgery
  • Magnetic Resonance Imaging*
  • Male
  • Middle Aged
  • Neurologic Examination
  • Peroneal Neuropathies / diagnostic imaging*
  • Peroneal Neuropathies / surgery