Interdisciplinary Diagnosis, Therapy and Follow-up of Patients with Endometrial Cancer. Guideline (S3-Level, AWMF Registry Nummer 032/034-OL, April 2018) - Part 1 with Recommendations on the Epidemiology, Screening, Diagnosis and Hereditary Factors of Endometrial Cancer

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2018 Oct;78(10):949-971. doi: 10.1055/a-0713-1218. Epub 2018 Oct 19.

Abstract

Summary The first German interdisciplinary S3-guideline on the diagnosis, therapy and follow-up of patients with endometrial cancer was published in April 2018. Funded by German Cancer Aid as part of an Oncology Guidelines Program, the lead coordinators of the guideline were the German Society of Gynecology and Obstetrics (DGGG) and the Gynecological Oncology Working Group (AGO) of the German Cancer Society (DKG). Purpose The use of evidence-based, risk-adapted therapy to treat low-risk women with endometrial cancer avoids unnecessarily radical surgery and non-useful adjuvant radiotherapy and/or chemotherapy. This can significantly reduce therapy-induced morbidity and improve the patient's quality of life as well as avoiding unnecessary costs. For women with endometrial cancer and a high risk of recurrence, the guideline defines the optimal surgical radicality together with the appropriate chemotherapy and/or adjuvant radiotherapy where required. The evidence-based optimal use of different therapeutic modalities should improve survival rates and the quality of life of these patients. The S3-guideline on endometrial cancer is intended as a basis for certified gynecological cancer centers. The aim is that the quality indicators established in this guideline will be incorporated in the certification processes of these centers. Methods The guideline was compiled in accordance with the requirements for S3-level guidelines. This includes, in the first instance, the adaptation of source guidelines selected using the DELBI instrument for appraising guidelines. Other consulted sources include reviews of evidence which were compiled from literature selected during systematic searches of literature databases using the PICO scheme. In addition, an external biostatistics institute was commissioned to carry out a systematic search and assessment of the literature for one area of the guideline. The identified materials were used by the interdisciplinary working groups to develop suggestions for Recommendations and Statements, which were then modified during structured consensus conferences and/or additionally amended online using the DELPHI method with consent being reached online. The guideline report is freely available online. Recommendations Part 1 of this short version of the guideline presents recommendations on epidemiology, screening, diagnosis and hereditary factors, The epidemiology of endometrial cancer and the risk factors for developing endomentrial cancer are presented. The options for screening and the methods used to diagnose endometrial cancer including the pathology of the cancer are outlined. Recommendations are given for the prevention, diagnosis, and therapy of hereditary forms of endometrial cancer.

Zusammenfassung Im April 2018 erschien die erste deutsche interdisziplinäre S3-Leitlinie für die Diagnostik, Therapie und Nachsorge der Patientinnen mit Endometriumkarzinom. Von der Deutschen Krebshilfe im Rahmen des Leitlinienprogramms Onkologie gefördert, wurde sie von der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG) und der Arbeitsgemeinschaft Onkologische Gynäkologie (AGO) der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG) federführend koordiniert. Ziele Durch eine evidenzbasierte risikoadaptierte Therapie können bei den Frauen mit Endometriumkarzinom mit geringem Risiko eine unnötige Radikalität bei der Operation und nicht sinnvolle adjuvante Strahlen- und/oder Chemotherapie vermieden werden. Dies reduziert zum einen deutlich die therapieinduzierte Morbidität und erhöht die Lebensqualität der Patientinnen. Auf der anderen Seite werden unnötige Kosten vermieden. Für die Frauen mit einem Endometriumkarzinom mit hohem Rezidivrisiko definiert die Leitlinie die optimale operative Radikalität sowie die ggf. erforderliche Chemotherapie und/oder adjuvante Strahlentherapie. Durch den evidenzbasierten optimalen Einsatz der verschiedenen Therapiemodalitäten sollten Überleben und Lebensqualität dieser Patientinnen verbessert werden. Die S3-Leitlinie zum Endometriumkarzinom soll eine Grundlage für die Arbeit der zertifizierten gynäkologischen Krebszentren sein. Die auf dieser Leitlinie basierenden Qualitätsindikatoren sollen in den Zertifizierungsprozess dieser Zentren einfließen. Methoden Die Leitlinie wurde gemäß den Anforderungen eines S3-Niveaus erarbeitet. Dies umfasst zum einen die Adaptation der mittels des DELBI-Instruments selektierten Quellleitlinien. Zum anderen Evidenzübersichten, die anhand der in systematische Recherchen nach dem PICO-Schema in ausgewählten Literaturdatenbanken selektierten Literatur erstellt wurden. Ergänzend wurde ein externes Biostatistik-Institut mit der systematischen Literaturrecherche und -Bewertung eines Teilbereichs beauftragt. Diese Ergebnisse dienten den interdisziplinären Arbeitsgruppen als Basis für die Erarbeitung von Vorschlägen für Empfehlungen und Statements, welche in strukturierten Konsensuskonferenzen und/oder ergänzend im DELPHI-Verfahren auch online modifiziert und konsentiert wurden. Der Leitlinienreport ist online frei verfügbar. Empfehlungen Der Teil 1 dieser Kurzversion der Leitlinie zeigt Empfehlungen zur Epidemiologie, Früherkennung, Diagnostik und hereditären Faktoren: Die Epidemiologie des Endometriumkarzinoms und Risikofaktoren für seine Entstehung werden dargestellt. Die Möglichkeiten der Früherkennung und die Methoden der Diagnostik des Endometriumkarzinoms, einschließlich der Pathologie, werden behandelt. Es werden Empfehlungen zur Prävention, Diagnostik und Therapie von hereditären Formen des Endometriumkarzinoms gegeben.

Keywords: endometrial cancer; epidemiology; genetics; guideline; hereditary factors; screening.