[Oxycodone, piritramide and tramadol for the management of postoperative pain : A registry study on use and effectiveness in clinical routine]

Schmerz. 2018 Dec;32(6):427-433. doi: 10.1007/s00482-018-0322-6.
[Article in German]

Abstract

Background: In the context of improving perioperative pain management and shortening hospital stays, potent oral analgesics, such as slow release opioids, are gaining increasingly in importance.

Objective: The aim of this study was to compare the use and effectiveness of different opioids in postoperative pain treatment in Germany.

Materials and methods: Using data from the QUIPS database, the records of 5249 patients were evaluated. The total study population was divided into four groups: group 1 (10 mg oxycodone with or without naloxone 5 mg), group 2 (20 mg oxycodone with or without naloxone 10 mg), group 3 (piritramide) and group 4 (tramadol). Maximum pain intensity, pain-related interference with sleep and respiration, vomiting, postoperative fatigue, desire for more pain treatment and satisfaction with pain management were evaluated.

Results and discussion: The differences in pain intensity were statistically significant between groups. Patients with piritramide reported more pain, more interference with sleep and respiration and more fatigue compared to those from the other groups. In the group with 10 mg oxycodone, the desire for additional pain medication was the lowest. Postoperative vomiting and satisfaction with pain management differed significantly between the four groups. Procedure-specific analysis has shown that differences between sub-groups were also significant following cholecystectomy and total knee arthroplasty.

Conclusions: In summary, our findings suggest that postoperative pain treatment with slow release oral oxycodone does not show disadvantages compared to tramadol or piritramide with regard to pain-related impairments and opioid-induced side effects. This hypothesis needs to be further analyzed in controlled studies.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Wegen verkürzter stationärer Aufenthalte nach Operationen und der Bedeutung suffizienter postoperativer Schmerztherapie gewinnen orale potente Analgetika zunehmend an Bedeutung.

Ziel der arbeit: Es sollten Verwendung und Wirksamkeit verschiedener Opioide zur postoperativen Schmerztherapie in Deutschland verglichen werden.

Material und methoden: Datensätze von 5249 Patienten der QUIPS-Datenbank wurden nach postoperativer Opioidtherapie in 4 Gruppen eingeteilt: Oxycodon 10 mg mit/ohne Naloxon 5 mg (Gruppe 1), Oxycodon 20 mit/ohne Naloxon 10 mg (2), Piritramid (3) und Tramadol (4). Es wurden maximaler Schmerz, schmerzbedingtes Erwachen, Schmerz beim Husten, Erbrechen, Müdigkeit, Wunsch nach weiterer Schmerzmedikation und Zufriedenheit mit der Schmerztherapie ausgewertet.

Ergebnisse und diskussion: Die maximale Schmerzintensität war zwischen den Gruppen signifikant unterschiedlich (Kruskal-Wallis: p < 0,001). Die Mittelwerte der Gruppen 1-4 betrugen [11-stufige Numeric Rating Scale NRS] 4,9; 5,0; 5,9 und 5,2. Patienten der Piritramidgruppe zeigten die höchsten Beeinträchtigungen von Schlaf, Respiration sowie Müdigkeit. Die Gruppe mit 10 mg Oxycodon hatte den geringsten Wunsch nach weiterer Schmerzmedikation. Postoperatives Erbrechen und Zufriedenheit unterschieden sich signifikant. Auch für die Untergruppen laparoskopische Cholezystektomie und Knie-Endoprothese (Knie-TEP) zeigten sich signifikante Unterschiede.

Schlussfolgerungen: Insgesamt deuten unsere Ergebnisse an, dass eine postoperative Behandlung mit retardiertem oralem Oxycodon hinsichtlich der schmerzbedingten Beeinträchtigung und opioidbedingten Nebenwirkungen der primären Behandlung mit Piritramid oder Tramadol nicht unterlegen ist. Diese Hypothese sollte durch kontrollierte Studien weiter untersucht werden.

Keywords: Acute pain management; Opioids; Oral application; QUIPS; Side effects.

MeSH terms

  • Analgesics, Opioid* / therapeutic use
  • Delayed-Action Preparations
  • Germany
  • Humans
  • Oxycodone* / therapeutic use
  • Pain, Postoperative* / drug therapy
  • Pirinitramide* / therapeutic use
  • Registries
  • Tramadol* / therapeutic use

Substances

  • Analgesics, Opioid
  • Delayed-Action Preparations
  • Tramadol
  • Pirinitramide
  • Oxycodone