[Induction of Labour in Nulliparous Women Beyond Term in a Low-Risk Population]

Z Geburtshilfe Neonatol. 2019 Feb;223(1):33-39. doi: 10.1055/a-0664-9135. Epub 2018 Sep 5.
[Article in German]

Abstract

Purpose: To evaluate the influence of gestational age on induction of labour in nulliparous women.

Material and methods: This historical cohort study analyzed inductions of labour in low-risk nulliparous women. Therefore the collective was divided into 3 groups (group 1: 40+0 to 40+6 weeks of gestation, group 2: 41+0 to 41+3 weeks of gestation, group 3:>41+3 weeks of gestation). The primary outcome measure was the caesarean section rate.

Results: The caesarean section rate was not different among the 3 groups (p=0.4036). The impact of gestational age on induction in multivariable analysis was not significant. Maternal BMI (p<0.0001), maternal age (p=0.0005) and birth weight (p=0.0151) had an influence on the caesarean section rate. Regarding the secondary outcome measures such as umbilical cord blood pH, Apgar score and postpartal neonatal intensive care unit admission, no statistically significant differences have been revealed among the groups.

Conclusion: Timing of labour induction after 40+0 weeks of gestation in a low-risk population of nulliparous women did not influence the caesarean section rate.

ZIEL: Ziel dieser Arbeit war es zu untersuchen, ob die Rate an Entbindungen per Sectio caesarea nach Geburtseinleitung ab 40+0 SSW abhängig vom Gestationsalter ist.

Material und methodik: In dieser Kohortenstudie wurden Geburtseinleitungen in einem Niedrigrisikokollektiv zwischen 3 Gruppen (Gruppe 1: 40+0 – 40+6 SSW, Gruppe 2: 41+0 – 41+3 SSW, Gruppe 3:>41+3 SSW) verglichen. Der primäre Zielparameter war die Kaiserschnittrate.

Ergebnis: Es zeigte sich kein signifkanter Unterschied hinsichtlich des primären Zielparameters Kaiserschnittrate zwischen den Gruppen 1–3 (p=0,4036). Auch in der multivariablen Analyse waren die Gruppenzuteilung und damit das Gestationsalter nicht relevant. Zu den Faktoren, die die Kaiserschnittrate beeinflussten, gehörten der maternale BMI (p<0,0001), das maternale Alter (p=0,0005) und das Geburtsgewicht (p=0,0151). Bei den sekundären Outcomeparametern wie dem pH- und dem Apgar-Wert sowie der Rate an postpartaler Verlegung in die Kinderklinik zeigten sich ebenfalls keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen.

Schlussfolgerung: Der Zeitpunkt der Geburtseinleitung ab 40+0 SSW hatte in dem Niedrigrisikokollektiv keinen Einfluss auf die Kaiserschnittrate.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Adult
  • Apgar Score
  • Cesarean Section*
  • Female
  • Germany
  • Gestational Age
  • Humans
  • Hydrogen-Ion Concentration
  • Infant, Newborn
  • Labor, Induced*
  • Logistic Models
  • Parity*
  • Pregnancy
  • Pregnancy Outcome
  • Pregnancy, Prolonged*
  • Risk Factors