[Hemophagocytic Lymphohistiocytosis]

Praxis (Bern 1994). 2018 Aug;107(16):902-911. doi: 10.1024/1661-8157/a003045.
[Article in French]

Abstract

Hemophagocytic Lymphohistiocytosis Abstract. Hemophagocytic lymphohistiocytosis (HLH) is a group of rare diseases characterized by over-activation of the immune system. They form two groups: primary and secondary HLH. Primary HLH are linked to mutations impairing lymphocyte cytotoxicity. Secondary HLH are triggered by infections, autoimmune diseases or neoplasia, the remaining cases being labeled idiopathic. HLH manifest as febrile states, cytopenias and hepatosplenomegaly. In the absence of treatment, they quickly lead to multiple organ failure. The diagnosis is currently based on the presence of several clinical and biological markers. Treatment consists of suppression of the triggering factor, organ support and immunosuppression. Primary forms, affecting a pediatric population, have been the subject of intense research, and are nowadays treated with established therapeutic protocols. Several recent retrospective studies have improved our knowledge of secondary HLH, which affects mostly adults and whose incidence seems to be increasing. Thus, new diagnostic criteria are currently being studied for secondary HLH, and several treatment protocols have just been published or are being evaluated.

Zusammenfassung. Die hämophagozytische Lymphohistiozytose (HLH) umfasst eine Gruppe seltener Krankheiten, welche mit einer schwerwiegenden Entzündungsreaktion durch ungezügelte Aktivierung des Immunsystems einhergehen. Für das Erscheinungsbild ist auch die Bezeichnung Makrophagenaktivierungssyndrom gebräuchlich. Man unterscheidet primäre und sekundäre Formen der HLH. Erstere treten bereits im Säuglingsalter auf und sind durch Mutationen im Bereich der zytotoxischen Lymphozytenfunktion bedingt. Die sekundären Formen werden durch Infekte, Autoimmunerkrankungen und bösartige Bluterkrankungen und Tumoren hervorgerufen oder sind idiopathisch. Die verschiedenen Formen der HLH manifestieren sich einheitlich mit hohem Fieber, einer Hepatosplenomegalie und Zytopenien. Ohne Behandlung kommt es zum Multiorganversagen mit meist tödlichem Verlauf. Die Diagnose beruht zurzeit auf der Zusammenstellung mehrerer klinischer und biologischer Merkmale. Die Behandlung basiert auf der Entfernung der Ursache, Unterstützung des Kreislaufes und der Organfunktion und der Verabreichung von Immunosuppressiva. Die primären HLH wurden intensiv erforscht und gut etablierte Therapieprotokolle liegen für pädiatrische Fälle vor. Es liegen nun auch mehrere retrospektive Studien über die sekundären HLH vor, welche vor allem Erwachsene betreffen und eine steigende Inzidenz verzeichnen. So werden nun neue Diagnosekriterien und moderne Behandlungsansätze vorgeschlagen, welche in diesem Artikel zusammengefasst sind.

Keywords: Hemophagocytosis; Hämophagozytose; Hémophagocytose; Lymphohistozytose; Makrophagenaktivierungssyndrom; lymphohistiocytose; lymphohistiocytosis; macrophage activation syndrome; syndrome d’activation macrophagique.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Adult
  • Child
  • Diagnosis, Differential
  • Disease Progression
  • Humans
  • Interdisciplinary Communication
  • Intersectoral Collaboration
  • Lymphohistiocytosis, Hemophagocytic / diagnosis*
  • Lymphohistiocytosis, Hemophagocytic / etiology
  • Lymphohistiocytosis, Hemophagocytic / immunology
  • Lymphohistiocytosis, Hemophagocytic / therapy
  • Macrophage Activation / immunology
  • Multiple Organ Failure / diagnosis
  • Multiple Organ Failure / etiology
  • Multiple Organ Failure / therapy
  • Prognosis
  • Rare Diseases*