Radiation-induced morphea-a rare but severe late effect of adjuvant breast irradiation : Case report and review of the literature

Strahlenther Onkol. 2018 Nov;194(11):1060-1065. doi: 10.1007/s00066-018-1336-9. Epub 2018 Jul 16.

Abstract

Background: Radiation-induced morphea (RIM) is a circumscribed localized scleroderma that occurs most often in the breast. After an asymptomatic period of one month to several years, the symptoms (circumscribed inflammation, edema, sclerosis) often arise suddenly and cannot be clinically distinguished from a local recurrence in the form of inflammatory carcinoma.

Case: We present a case of a 74-year-old woman who developed this rare and serious local side-effect in connective tissue following neoadjuvant CDK 4/6 inhibitor abemaciclib (Verzenio®) and aromatase inhibitor anastrozole (Arimidex®) therapy and subsequent radiation therapy of the breast.

Conclusions: Little is known about risk factors and pathogenesis of RIM. Here we describe the first case of RIM following immunotherapy. The diagnosis is based on clinical appearance and histopathological examination. Treatment should be initiated in the inflammatory stage in order to prevent or delay irreversible fibrosis and atrophy of the breast.

Hintergrund: Die strahleninduzierte Morphea (RIM) ist eine lokale begrenzte Sklerodermie mit bevorzugter Lokalisation in der Brust. Nach einem beschwerdefreien Intervall von einem Monat bis mehreren Jahren treten die Symptome (umschriebene Entzündung, Ödem, Sklerose) häufig abrupt auf und sind klinisch nicht von einem Lokalrezidiv im Sinne eines inflammatorischen Karzinoms zu unterscheiden.

Fallbericht: Wir berichten den Fall einer 74-jährigen Patientin, die nach neoadjuvanter Behandlung mit dem CDK 4/6 Inhibitor Abemaciclib (Verzenio®) und dem Aromataseinhibitor Anastrozol (Arimidex®) sowie adjuvanter Radiotherapie der Brust diese schwere lokale Nebenwirkung des Bindegewebes entwickelte.

Schlussfolgerung: Risikofaktoren für die Entstehung einer RIM sowie deren Pathogenese sind noch weitgehend unklar. Wir beschreiben den ersten Fall einer RIM nach Immuntherapie. Die Diagnose wird anhand des klinischen Verlaufs und der histologischen Untersuchung gestellt. Die Behandlung sollte bereits im inflammatorischen Stadium eingeleitet werden, um eine irreversible Fibrose und Atrophie der Brust abzuwenden oder zu verzögern.

Keywords: Breast cancer; Morphea; Radiotherapy; Scleroderma, localized; Side-effect.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Aged
  • Aminopyridines / administration & dosage
  • Aminopyridines / adverse effects
  • Anastrozole / administration & dosage
  • Anastrozole / adverse effects
  • Benzimidazoles / administration & dosage
  • Benzimidazoles / adverse effects
  • Biopsy
  • Breast / pathology
  • Breast / radiation effects*
  • Breast Neoplasms / pathology
  • Breast Neoplasms / radiotherapy*
  • Combined Modality Therapy / adverse effects
  • Female
  • Humans
  • Mastectomy, Segmental
  • Neoadjuvant Therapy
  • Neoplasm Staging
  • Radiation Injuries / etiology*
  • Radiotherapy, Adjuvant / adverse effects*
  • Scleroderma, Localized / etiology*
  • Scleroderma, Localized / pathology

Substances

  • Aminopyridines
  • Benzimidazoles
  • Anastrozole
  • abemaciclib