MYH9-Related Thrombocytopenia: Four Novel Variants Affecting the Tail Domain of the Non-Muscle Myosin Heavy Chain IIA Associated with a Mild Clinical Evolution of the Disorder

Hamostaseologie. 2019 Feb;39(1):87-94. doi: 10.1055/s-0038-1645840. Epub 2018 Jul 11.

Abstract

MYH9-related disease (MYH9-RD) is an autosomal-dominant thrombocytopenia caused by mutations in the gene for non-muscle myosin heavy chain IIA (NMMHC-IIA). Patients present congenital macrothrombocytopenia and inclusions of NMMHC-IIA in leukocytes, and have a variable risk of developing kidney damage, sensorineural deafness, presenile cataracts and/or liver enzymes abnormalities. The spectrum of mutations found in MYH9-RD patients is limited and the incidence and severity of the non-congenital features are predicted by the causative MYH9 variant. In particular, different alterations of the C-terminal tail domain of NMMHC-IIA associate with remarkably different disease evolution. We report four novel MYH9 mutations affecting the tail domain of NMMHC-IIA and responsible for MYH9-RD in four families. Two variants cause amino acid substitutions in the coiled-coil region of NMMHC-IIA, while the other two are a splicing variant and a single nucleotide deletion both resulting in frameshift alterations of the short non-helical tailpiece. Characterization of phenotypes of affected individuals shows that all of these novel variants are associated with a mild clinical evolution of the disease.

MYH9-assoziierte Erkrankung (MYH9-RD) ist eine autosomal-dominante Thrombozytopenie, die durch Mutationen im Gen für die Nicht-Muskel-Myosin schwere Kette IIA (NMMHC-IIA) verursacht wird. Die Patienten weisen eine kongenitale Makrothrombozytopenie und Einschlüsse von NMMHC-IIA in Leukozyten auf und haben ein variables Risiko, Nierenschäden, sensorineurale Taubheit, präsenile Katarakte und / oder Leberenzyme zu entwickeln. Das Spektrum der bei MYH9-RD-Patienten gefundenen Mutationen ist begrenzt und die Inzidenz und der Schweregrad der nicht-kongenitalen Merkmale werden durch die verursachende MYH9-Variante prognostiziert. Insbesondere assoziieren verschiedene Veränderungen der C-terminalen Schwanzdomäne von NMMHC-IIA mit einer bemerkenswert unterschiedlichen Krankheitsentwicklung. Wir berichten über vier neue MYH9-Mutationen, die die Schwanzdomäne von NMMHC-IIA betreffen und in vier Familien für MYH9-RD verantwortlich sind. Zwei Varianten verursachen Aminosäuresubstitutionen in der Coiled-Coil-Region von NMMHC-IIA, während die anderen beiden eine Splicing-Variante und eine Einzelnucleotid-Deletion sind, die beide zu Frameshift-Veränderungen des kurzen nicht-helikalen Schwanzstückes führen. Die Charakterisierung der Phänotypen betroffener Individuen zeigt, dass alle diese neuen Varianten mit einer milden klinischen Entwicklung der Erkrankung einhergehen.

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Aged
  • Amino Acid Substitution
  • Chromosome Breakage
  • Chromosome Disorders / genetics*
  • Chromosome Disorders / pathology
  • Female
  • Frameshift Mutation
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Molecular Motor Proteins / chemistry
  • Molecular Motor Proteins / genetics*
  • Mutation*
  • Myosin Heavy Chains / chemistry
  • Myosin Heavy Chains / genetics*
  • Pedigree
  • Phenotype
  • Protein Domains
  • Protein Isoforms / chemistry
  • Protein Isoforms / genetics
  • Thrombocytopenia / congenital*
  • Thrombocytopenia / genetics
  • Thrombocytopenia / pathology
  • Young Adult

Substances

  • MYH9 protein, human
  • Molecular Motor Proteins
  • Protein Isoforms
  • Myosin Heavy Chains

Supplementary concepts

  • Thrombocytopenia chromosome breakage