Bilateral Proximal Humerus Fracture - a Rare Combination with a High Complication Rate after Surgery

Z Orthop Unfall. 2018 Dec;156(6):646-652. doi: 10.1055/a-0619-6400. Epub 2018 Jul 4.
[Article in English, German]

Abstract

Introduction: Bilateral acute proximal humerus fractures are rare. There are no data available about these bilateral injuries. The aim of the study was to analyse bilateral proximal humerus fractures retrospectively in terms of incidence, complications and revisions.

Methods: All bilateral proximal humerus fractures were evaluated retrospectively using the institution's database, with the focus on cause of the injury, fracture severity and the clinical course compared to published information on monolateral proximal humerus fractures. Bilateral posterior dislocation fractures were excluded, because these fractures are a separate entity.

Results: Between 2005 and 2016, n = 17 patients were primarily treated within our hospital for an acute proximal humerus fracture on both sides (n = 12 female, n = 5 male, average age: 68 years; overall 34 proximal humerus fractures). The general trauma mechanism was a fall on both arms (82% [18% polytrauma]). There were 65% displaced 3-/4-part proximal humerus fractures. Angle-stable plate osteosynthesis was performed predominantly (64%), followed by fracture prosthesis (18%; tension wiring: 3%; non-operatively: 15%). Overall, n = 10 patients (59%) or n = 18 (53%) proximal humerus fractures developed a complication, primarily with loss of reduction or implant loosening (44%). In n = 14 (78%) of the complications further operations were necessary. Alcohol abuse was increasingly found in 29% of the cases within the bilateral patient cohort compared to patients with monolateral fractures.

Conclusion: Bilateral proximal humerus fractures are mainly associated with comminuted displaced fractures and a higher complication rate in comparison to monolateral fractures after surgical treatment.

Einleitung: Die akute beidseitige proximale Humerusfraktur ist eine sehr seltene Verletzungskombination. Derzeit liegen innerhalb der Literatur keine Daten über diese bilateralen Verletzungen vor. Das Ziel war es, die vorhandenen Fälle beidseitiger Humeruskopffrakturen retrospektiv hinsichtlich Inzidenz, Komplikations- und Revisionsrate zu analysieren.

Methodik: Sämtliche Datensätze beidseitiger proximaler Humerusfrakturen wurden retrospektiv ausgewertet. Dabei wurde der Fokus auf Ursache der Verletzung, Frakturschwere und den klinischen Verlauf gelegt und mit monolateralen proximalen Humerusfrakturen innerhalb der Literatur verglichen. Ausgeschlossen wurden beidseitige posteriore Humeruskopfluxationsfrakturen, da diese Frakturen eine eigene Entität darstellen.

Ergebnisse: Insgesamt wurden im Zeitraum zwischen 2005 und 2016 n = 17 Patienten mit einer beidseitigen frischen proximalen Humerusfraktur in unserem Hause primär behandelt (n = 12 Frauen, n = 5 Männer, Durchschnittsalter: 68 Jahre; insgesamt 34 proximale Humerusfrakturen). Der übliche Traumamechanismus war ein Sturz auf beide Arme (82% [18% Polytrauma]). Dabei lagen zu 65% dislozierte proximale 3-/4-Part-Humerusfrakturen vor. Primär wurden überwiegend winkelstabile Plattenosteosynthesen durchgeführt (64%), gefolgt von Frakturprothesen (18%; Zuggurtung: 3%; konservativ: 15%). Insgesamt kam es in n = 10 Patienten (59%) bzw. bei n = 18 (53%) proximalen Humerusfrakturen zu einer Komplikation vorwiegend mit Osteosyntheseversagen (44%). In n = 14 (78%) der Komplikationen waren Folgeoperationen notwendig. Ein C2-Abusus war mit 29% vermehrt innerhalb des bilateralen Kollektivs im Vergleich zu Patienten mit monolateralen Frakturen nachweisbar.

Schlussfolgerung: Im Vergleich zu monolateralen proximalen Humerusfrakturen gehen beidseitige proximale Humerusfrakturen überwiegend mit mehrfragmentären dislozierten Frakturen einher. Auch die Komplikationsrate nach operativer Versorgung liegt dabei höher als die der Versorgungen bei den monolateralen Frakturen.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Female
  • Fracture Fixation, Internal / adverse effects
  • Fracture Fixation, Internal / methods
  • Fracture Fixation, Internal / statistics & numerical data
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Postoperative Complications
  • Retrospective Studies
  • Shoulder Fractures* / diagnostic imaging
  • Shoulder Fractures* / epidemiology
  • Shoulder Fractures* / surgery