Validation of Multiparametric Ultrasonography Criteria with Digital Subtraction Angiography in Carotid Artery Disease: A Prospective Multicenter Study

Ultraschall Med. 2018 Oct;39(5):535-543. doi: 10.1055/s-0043-119355. Epub 2018 May 24.

Abstract

Purpose: The German Society of Ultrasound in Medicine (DEGUM) recently revised its multiparametric criteria for duplex ultrasonography (DUS) grading of internal carotid artery (ICA) disease. We determined the diagnostic accuracy of the revised DEGUM criteria for ultrasonography grading of ICA disease in a prospective multicenter study.

Materials and methods: We evaluated consecutive patients who underwent digital subtraction angiography of the extracranial carotid arteries at four tertiary care hospitals. Blinded investigators graded ICA disease according to DEGUM-recommended ultrasonography criteria and calculated NASCET-type percent stenosis from angiography images. Endpoints included overall classification accuracy, prediction of clinically relevant disease categories and between-test agreement in the continuous range of percent stenosis.

Results: A total of 121 patients (median age: 69 [IQR, 16] years; 74 % men; median time between DUS and angiography: 1 day [IQR, 2]) provided 163 DUS-angiography carotid artery pairs. The classification accuracy of the DEGUM criteria to predict stenosis within 10 % increments as compared to angiography was 34.9 % (95 % CI, 28.0 - 42.6). The sensitivity of DUS for the detection of moderate (50 - 69 %) and severe (70 - 99 %) stenosis was 35 % and 81 %, with an overall accuracy of 73 % and 74 %, respectively. The specificity was 89 % and 69 %, respectively. Considering the continuous spectrum of the disease (0 - 100 %), the Bland-Altman interval limit of agreement was 51 %.

Conclusion: At laboratories experienced with ultrasound grading of the extracranial ICA, the revised DEGUM multiparametric ultrasonography criteria do not eliminate the need for a confirmatory test for the identification of clinically relevant grades of the disease.

ZIEL: Die multiparametrischen Ultraschallkriterien zur Graduierung von Karotisstenosen der Deutschen Gesellschaft für Ultraschall in der Medizin (DEGUM) wurden revidiert, bislang aber nicht mit dem Goldstandard Angiografie validiert. Ziel dieser prospektiven multizentrischen Validierungsstudie war es, die diagnostische Güte der DEGUM Ultraschallkriterien zu bestimmen.

Material und methoden: An vier Zentren wurden konsekutive Patienten eingeschlossen, bei denen routinemäßig eine digitale Subtraktionsangiografie (DSA) der extrakraniellen Arteria carotis interna (ACI) durchgeführt wurde. Die Graduierung des Stenosegrades der ACI erfolgte verblindet gemäß der multiparametrischen DEGUM Ultraschallkriterien. Angiografisch erfolgte die verblindete Stenosegraduierung entsprechend der NASCET Definition. Endpunkte umfassten die Gesamttrefferquote zur Vorhersage von Stenosen in vorgegebenen DEGUM Stenoseintervallen, Vorhersage von klinisch relevanten Stenosekategorien und diagnostische Übereinstimmung beider Methoden im kontinuierlichen Stenosebereich.

Ergebnisse: Von insgesamt 121 rekrutierten Patienten (mittleres Alter, 69 [IQR, 16] Jahre, 74 % Männer, mediane Zeit zwischen Duplexsonografie und DSA, 1 Tag [IQR, 2]) ergaben sich 163 Duplex-DSA Gefäßpaare für die Validierung. Die Gesamttrefferquote der DEGUM-Ultraschallkriterien zur Vorhersage des Stenosegrades innerhalb von 10 % -Schritten im Vergleich zur DSA betrug 34,9 % (95 % CI, 28,0 – 42,6). Die Sensitivität der Ultraschallkriterien für den Nachweis von mittelgradigen (50 – 69 %) und hochgradigen (70 – 99 %) Stenosen betrug 35 % und 81 % mit einer Gesamtgenauigkeit von 73 % und 74 %. Die Spezifität betrug 89 % und 69 %. Der Bland-Altman-Übereinstimmungsbereich zwischen beiden Methoden betrug 51 %.

Schlussfolgerung: In der Identifikation von klinisch relevanten Stenosekategorien der ACI beseitigen die multiparametrischen DEGUM Ultraschallkriterien nicht die Notwendigkeit eines vaskulären Bestätigungstestes.

MeSH terms

  • Aged
  • Angiography, Digital Subtraction*
  • Carotid Artery Diseases* / diagnostic imaging
  • Carotid Artery, Internal / diagnostic imaging
  • Carotid Stenosis* / diagnostic imaging
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Prospective Studies
  • Reproducibility of Results
  • Sensitivity and Specificity
  • Ultrasonography
  • Ultrasonography, Doppler, Duplex