[Current Concepts of Cardiologic Therapies in the Elderly]

Dtsch Med Wochenschr. 2018 Apr;143(7):460-464. doi: 10.1055/s-0043-115616. Epub 2018 Apr 3.
[Article in German]

Abstract

Myocardial infarction in the old patient: Even old patients may crucially benefit from reopening the occluded coronary artery by percutaneous coronary intervention with stent implantation. Bleeding complications can be reduced by choosing the radial instead of the femoral vascular approach for cardiac catheterization.

Statins for the elderly: WHEN TO START UND WHEN TO STOP?: Elderly benefit no less than the younger from statins. "Goal-oriented statin therapy" is preferable to the "statin strategy of fixed dose". In a patient with life expectancy of less than three years, statin therapy is dispensable. MALNUTRITION IN THE OLD AGE - SERIOUSLY UNDERVALUED AND UNDERTREATED: Cachexia, sarcopenia and deficiencies in micronutrients can effectively be met by an individualized nutrition therapy.

Tavi apt for patients with intermediate surgical risk, as well: The SURTAVI trial showed TAVI to be a noninferior alternative to surgery in patients with severe aortic stenosis at intermediate surgical risk.

Post-tavi-endocarditis: A NOVEL SYNDROME OF THE AGED PATIENT: Diabetes mellitus and preexisting aortic insufficiency increase the risk. Enterococci and S. aureus trigger every other post-TAVI-endocarditis.

Herzinfarkt im alter: Auch der alte STEMI-Patient kann entscheidend von der Wiedereröffnung des verschlossenen Herzkranzgefäßes mit Stentimplantation profitieren. Blutungskomplikationen können bei Verwendung des radialen anstelle des femoralen Herzkatheterzugangs reduziert werden. STATINE BEIM äLTEREN MENSCHEN: WANN INDIZIERT UND WANN NICHT MEHR INDIZIERT?: Ältere profitieren nicht weniger als Jüngere von einer Statintherapie. Die Zielwertstrategie ist der Strategie der festen Dosis vorzuziehen. Der Statinverzicht ist u. a. bei einer geschätzten Lebenserwartung < 3 Jahre gerechtfertigt. MALNUTRITION IM ALTER – ZU WENIG BEACHTET UND ZU WENIG THERAPIERT: Kachexie, Sarkopenie und Mikronährstoffdefizit können mit einer individualisierten Ernährungstherapie wirksam bekämpft werden.

Tavi auch bei mittlerem operationsrisiko: Die SURTAVI-Studie hat die Nicht-Unterlegenheit der TAVI im Vergleich zum operativen Aortenklappenersatz bei Patienten mit schwerer Aortenklappenstenose und nur mittelgradigem Operationsrisiko belegt.

Post-tavi-endokarditis: EIN NEUES KRANKHEITSBILD DES BETAGTEN PATIENTEN: Diabetes mellitus und vorbestehende Aorteninsuffizienz erhöhen das Risiko. Enterokokken und S. aureus sind für jede zweite Post-TAVI-Endokarditis verantwortlich.

MeSH terms

  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Aortic Valve Stenosis / surgery*
  • Cardiac Catheterization*
  • Humans
  • Hydroxymethylglutaryl-CoA Reductase Inhibitors
  • Myocardial Infarction / surgery*
  • Percutaneous Coronary Intervention*
  • Transcatheter Aortic Valve Replacement*

Substances

  • Hydroxymethylglutaryl-CoA Reductase Inhibitors