Complex functional and epithetic rehabilitation after ablation of recurrent retroauricular basal cell carcinoma - a case study

GMS Interdiscip Plast Reconstr Surg DGPW. 2017 Dec 18:6:Doc18. doi: 10.3205/iprs000120. eCollection 2017.

Abstract

The reconstruction of extended defects of the concha poses a complex challenge for plastic surgeons. In cases of subtotal ablation, an alternative method designed especially for elderly oncological patients consists of epithetic rehabilitation. However, inserting an implant-retained concha epithesis proves challenging in patients with antecedents of deep resections involving the mastoid process. In the present case study, we report on the long-term treatment course (2009-2017) of a 79-year-old male patient suffering from a recurrent basal cell carcinoma of the retroauricular region. Following tumor resection, along with lateral mastoidectomy, reconstruction, and adjuvant radiotherapy, functional and esthetic deficits primarily due to peripheral facial nerve palsy were successfully managed using a multistep procedure. The procedure was completed by inserting an implant-retained concha epithesis, resulting in improved quality of life. Due to prior lateral mastoidectomy, ultra-short implants (4 mm) were inserted, partially at atypical positions. For maintaining healthy periimplant soft tissue, aftercare comprised cold plasma treatment. This oncologic case demonstrates the therapeutic necessity of using a broad spectrum of reconstructive procedures, along with their limitations, in a critical anatomic region. Specific features include the presentation of a workflow using ultra-short implants in a compromised mastoid region. Surgeons should consider alternative implant positions in the event of any compromised mastoid process. A particular emphasis has been put on meticulous aftercare to preserve healthy periimplant soft tissues.

Die Rekonstruktion größerer Ohrmuscheldefekte stellt eine komplexe plastisch-chirurgische Herausforderung dar. Eine etablierte Alternative bei subtotalen Defekten, insbesondere bei älteren onkologischen Patienten, besteht in der epithetischen Rehabilitation. Die implantologische Verankerung einer Ohrepithese ist jedoch anspruchsvoll im Falle einer vorhergehenden tiefen Resektion, welche den Procesus mastoideus erfasst. Der vorliegende Fallbericht stellt den langfristigen Behandlungsverlauf (2009–2017) eines männlichen 79-jährigen Patienten dar, der an einem rezidivierenden retroaurikulären Basalzellkarzinoms rechts litt. Nach der Tumorresektion einschließlich einer lateralen Mastoidektomie, Rekonstruktion und adjuvanter Strahlentherapie folgten weitere funktionell-ästhetische Korrekturen bei peripherer Fazialisparese. Abschließend wurde eine implantat-getragene Ohrepithese hergestellt, welche wesentlich zur Verbesserung der Lebensqualität beitrug. Aufgrund der vorhergehenden lateralen Mastoidektomie mussten ultra-kurze Implantate (4 mm) verwendet und zum Teil an atypischer Position inseriert werden. In der Nachsorge der periimplantären Weichteile kam kaltes Atmosphärenplasma zur Anwendung. Der onkologische Fallbericht verdeutlicht die therapeutische Notwendigkeit eines breiten rekonstruktiven Spektrums und deren Limitationen in einer kritischen anatomischen Region. Besonderheiten dieses Beitrags bestehen in der Präsentation eines Behandlungsprotokolls unter Verwendung ultra-kurzer Implantate in einer kompromittierten Mastoidregion, wobei alternative Implantatpositionen berücksichtigt worden sind. Eine sorgfältige Nachsorge zur Aufrechterhaltung gesunder periimplantärer Weichteile ist hervorgehoben.

Keywords: auricular; basal cell carcinoma; concha; craniofacial; epithesis; implant; insertion side; mastoid; radiotherapy; tumor resection.

Publication types

  • Case Reports