CT and MRI Findings in Cerebral Aspergilloma

Rofo. 2018 Oct;190(10):967-970. doi: 10.1055/s-0043-120766. Epub 2017 Nov 20.

Abstract

Purpose: Invasive aspergillosis usually affects immunocompromised patients. It carries a high risk of morbidity and mortality and usually has a nonspecific clinical presentation. Early diagnosis is essential in order to start effective treatment and improve clinical outcome.

Materials and methods: In a retrospective search of the PACS databases from two medical centers, we identified 9 patients with histologically proven cerebral aspergilloma. We systematically analyzed CT and MRI imaging findings to identify typical imaging appearances of cerebral aspergilloma.

Results: CT did not show a typical appearance of the aspergillomas. In 100 % (9/9) there was a rim-attenuated diffusion restriction on MRI imaging. Multiple hypointense layers in the aspergillus wall, especially on the internal side, were detected in 100 % on T2-weighted imaging (9/9). Aspergillomas were T1-hypointense in 66 % of cases (6/9) and partly T1-hyperintense in 33 % (3/9). In 78 % (7/9) of cases, a rim-attenuated diffusion restriction was detected after contrast agent application.

Conclusion: Nine cases were identified. Whereas CT features were less typical, we observed the following imaging features on MRI: A strong, rim-attenuated diffusion restriction (9/9); onion layer-like hypointense zones, in particular in the innermost part of the abscess wall on T2-weighted images (9/9). Enhancement of the lesion border was present in the majority of the cases (7/9).

Key points: · There are typical MRI imaging features of aspergillomas.. · However, these findings could be affected by the immune status of the patient.. · Swift identification of aspergilloma imaging patterns is essential to allow for adequate therapeutic decision making..

Citation format: · Gärtner F, Forstenpointner J, Ertl-Wagner B et al. CT and MRI Findings in Cerebral Aspergilloma. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 967 - 970.

ZIEL: Zerebrale Aspergillose betrifft meist immunsupprimierte Patienten und weist aufgrund der oftmals unspezifischen Klinik ein hohes Morbiditäts- und Mortalitätsrisiko auf. Eine frühe Diagnosestellung ermöglicht die effektivere Einleitung der Therapiemaßnahmen und die Verbesserung des Outcome.

Material und methoden: Die CT- und MRT-Aufnahmen von neun Patienten aus zwei Zentren wurden ausgewertet. Die Diagnose der zerebralen Aspergillose wurde mittels Biopsie und histopathologischer Begutachtung verifiziert. Die MRT wurde an 1,5T- und 3T-Geräten durchgeführt, die Untersuchungsprotokolle enthielten jeweils DWI, T2- und T1-gewichtete Bilder mit und ohne Kontrastmittel.

Ergebnisse: In der CT wiesen die Aspergillome kein typisches Erscheinungsbild auf. In der MRT waren die Aspergillome zu 100 % randständig diffusionsgestört (9/9). Mehrere hypointense Schichten in der Aspergilluswand, insbesondere an der Innenseite, waren typisch in den Aufnahmen mit T2-Wichtung (100 %, 9/9). Die Aspergillome waren sowohl T1-hypointens (66 %, 6/9), sowie in 33 % anteilig T1-hyperintens (3/9). In 78 % (7/9) der Fälle fand sich ein randständiges Enhancement nach Gadoliniumapplikation.

Schlussfolgerung: Aspergillome weisen typischerweise eine kräftige, ringförmige Diffusionsrestriktion auf (9/9). Typische Befunde in Aufnahmen der T2-gewichteten Bilder sind zwiebelschalenartig angeordnete hypointense Schichten, die innere Zone der Aspergilluswand ist aufgrund paramagnetischer Effekte besonders signalarm (9/9). Der Großteil der Aspergillome weist nach Kontrastmittelapplikation ein ringförmiges Enhancement auf (7/9).

Kernaussagen: · Es gibt typische Bildbefunde in der Darstellung intrakranieller Aspergillome in der MRT, diese variieren jedoch in Abhängigkeit des Immunstatus des Patienten.. · Die Kenntnis der MR-Morphologie der Aspergillome ermöglicht die zügige Einleitung adäquater Therapien..

MeSH terms

  • Brain Abscess / diagnostic imaging*
  • Diagnosis, Differential
  • Diffusion Magnetic Resonance Imaging
  • Frontal Lobe / diagnostic imaging
  • Humans
  • Magnetic Resonance Imaging*
  • Neuroaspergillosis / diagnostic imaging*
  • Opportunistic Infections / diagnostic imaging
  • Retrospective Studies
  • Tomography, X-Ray Computed*