[Management of Complications of Pancreatic Anastomoses]

Zentralbl Chir. 2018 Jun;143(3):259-269. doi: 10.1055/s-0043-119896. Epub 2017 Nov 10.
[Article in German]

Abstract

Background: The pancreatic anastomosis may be the Achilles heel in pancreatic surgery. When a postoperative pancreatic fistula develops, be it mild or severe, in some cases life-threatening, POPF-associated complications can occur.

Objectives: Possibilities for the prophylaxis, diagnosis and therapy of POPF and POPF-associated complications in an interdisciplinary setting.

Results: Differentiated diagnostic and therapeutic management of POPF grade A - C is supported by recent studies to reduce morbidity and mortality. Depending on time and severity of POPF and POPF-associated complications, a conservative/interventional or surgical approach is indicated.

Conclusion: With the precise classification of POPF and POPF-associated complications, interdisciplinary diagnostic and therapeutic management can reduce morbidity and mortality after pancreatic surgery.

Hintergrund: Die Pankreasanastomose gilt als die Achillesferse der Pankreaschirurgie. Durch die Ausbildung einer postoperativen Pankreasfistel (POPF) kommt es häufig zu mittel- bis schwergradigen, teilweise lebensbedrohlichen Folgekomplikationen.

Fragestellung: Möglichkeiten der Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der POPF und der POPF-assoziierten Komplikationen im interdisziplinären Management.

Ergebnisse: Aktuelle Studienergebnisse zeigen, dass je nach Einteilung der POPF in Grad A – C unterschiedliche diagnostische und therapeutische Maßnahmen die Morbidität und Mortalität senken. Je nach Zeitpunkt und Schweregrad der POPF sowie der POPF-assoziierten Komplikationen ist ein konservatives/interventionelles Management oder chirurgisches Vorgehen indiziert.

Schlussfolgerung: Durch die präzise Einteilung der POPF und der POPF-assoziierten Folgekomplikationen kann durch ein gezieltes interdisziplinäres diagnostisches und therapeutisches Vorgehen die Morbidität und Mortalität nach Pankreasoperationen gesenkt werden.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Pancreas / surgery*
  • Pancreatic Fistula* / prevention & control
  • Pancreatic Fistula* / therapy
  • Pancreaticoduodenectomy / adverse effects
  • Pancreaticojejunostomy / adverse effects
  • Postoperative Complications* / prevention & control
  • Postoperative Complications* / therapy