I-SWOT as instrument to individually optimize therapy of thoracoabdominal aortic aneurysms: Effective, norm-compliant and meeting the needs

Gefasschirurgie. 2017;22(Suppl 1):8-16. doi: 10.1007/s00772-017-0245-z. Epub 2017 Feb 7.

Abstract

Background: Guidelines summarize medical evidence, they identify the most efficient therapy under study conditions and recommend this therapy for use. The physician now has the challenge to translate a therapy that is efficient under laboratory conditions to a patient who is an individual person. To accomplish this task the physician has to make sure that (I) the ideal typical therapy is applicable and effective in this individual patient taking the special features into consideration, that (II) therapy is compliant with the norm including guidelines, laws and ethical requirements (conformity) and that (III) the therapy meets the patient's needs.

Objective: How can physicians together with the patients translate the medical evidence into an individually optimized therapy?

Material and methods: At the German Aortic Center in Hamburg we use I‑SWOT as an instrument to identify such individually optimized therapy. With I‑SWOT, we present an instrument with which we have developed an (I) efficient, (II) conform and (III) needs-oriented therapeutic strategy for individual patients.

Results: I-SWOT cross-tabulates strengths (S) and weaknesses (W) related to therapy with opportunities (O) and threats (T) related to individual patients. This I‑SWOT matrix identifies four fundamental types of strategy, which comprise "SO" maximizing strengths and opportunities, "WT" minimizing weaknesses and threats, "WO" minimizing weaknesses and maximizing opportunities and "ST" maximizing strengths and minimizing threats. We discuss the case of a patient with asymptomatic thoracoabdominal aneurysm to show how I‑SWOT is used to identify an individually optimized therapy strategy.

Hintergrund: Leitlinien fassen medizinische Evidenz zusammen, identifizieren die unter Studienbedingungen effektivste Therapie und empfehlen diese zur Anwendung. Der Arzt steht vor der Herausforderung, eine unter Studienbedingungen effektive Therapie auf individuelle Patienten anzuwenden. Dazu muss er sicherstellen, dass (I) die idealtypisch effektive Therapie auch unter Berücksichtigung der individuellen Besonderheiten seines Patienten einsetzbar und wirksam ist (Effizienz), dass (II) sein Vorgehen konform geht mit Leitlinien, Gesetzen- und ethischen Forderungen (Konformität), und dass (III) die Therapie den Bedürfnissen des Patienten gerecht wird (Bedürfnisorientierung).

Fragestellung: Wie können Ärzte zusammen mit ihren Patienten einen Weg zu einer individuellen optimalen Therapie finden?

Material und methoden: Mit I‑SWOT stellen wir ein Instrument vor, mit dessen Hilfe wir am Deutschen Aortenzentrum Hamburg eine (I) effiziente, (II) konforme und (III) bedürfnisorientierte Therapiestrategie für den individuellen Patienten entwickeln.

Ergebnisse: I-SWOT besteht aus einer Vierfeldertafel, in deren Kopfzeile wir die Stärken („strengths“) und Schwächen („weaknesses“) verschiedener Therapieoptionen auflisten. In der Vorspalte der Tafel listen wir die Chancen („opportunities“) und Gefahren („threats“) auf, die ihre Ursachen in individuellen Charakteristika des Patienten haben. Es resultiert eine Vierfeldermatrix, die vier Grundvarianten der Strategie darstellt. Erstens: „SO“ als Maximierung von Stärken und Chancen. Zweitens: „WT“ als Minimierung von Schwächen und Gefahren. Drittens: „WO“ als Minimierung von Schwächen und Maximierung von Chancen. Viertens: „ST“ als Maximierung von Stärken und Minimierung von Gefahren. Die vier Typen der Strategie bilden die Grundvarianten einer individualisierten medizinischen Strategie. Anhand des Fallbeispiels eines Patienten mit asymptomatischen thorakoabdominalen Aortenaneurysma illustrieren wir, wie wir mittels I‑SWOT eine individuell optimale therapeutische Strategie entwickeln.

Keywords: Evidence based medicine; Individualized decision; Medical decision making; Optimization; Thoracoabdominal aortic aneurysm.