Single vs. multiple fraction regimens for palliative radiotherapy treatment of multiple myeloma : A prospective randomised study

Strahlenther Onkol. 2017 Sep;193(9):742-749. doi: 10.1007/s00066-017-1154-5. Epub 2017 Jun 1.

Abstract

Purpose: To compare the impact of a single fraction (8 Gy × 1 fraction) and multifraction (3 Gy × 10 fractions) radiotherapy regimens on pain relief, recalcification and the quality of life (QoL) in patients with bone destructions due to multiple myeloma (MM).

Patients and methods: In all, 101 patients were included in a randomised prospective clinical trial: 58 patients were included in the control arm (3 Gy × 10 fractions) and 43 patients into the experimental arm (8 Gy × 1 fraction). The response rate was defined according to the International Consensus on Palliative Radiotherapy criteria. Recalcification was evaluated with radiographs. QoL questionnaires were completed before and 4 weeks after treatment.

Results: Pain relief was obtained in 81/101 patients (80.2%): complete response in 56 (69%) and partial in 25 patients (30.9%). No significant differences were observed in analgesic response between the groups. Significant factors for pain relief were female gender, age under 65, IgG MM type, presence of recalcification at the irradiated site. Recalcification was found in 32/101 patients (33.7%): complete in 17 (53.2%) and partial in 15 (46.2%). No significant differences were observed in recalcification between the groups. Significant factors for recalcification were Karnofsky index ≥ 60%, haemoglobin level ≤ 80 g/dl, MM stage II and analgesic response at the irradiated site. The QoL after radiotherapy was improved in the control group.

Conclusion: The same analgesic and recalcification response was observed using two different radiotherapy regimens. Higher doses should be used to achieve a better QoL.

Zielsetzung: Vergleich der einzeitigen vs. fraktionierten palliativen Radiotherapie in Bezug auf Schmerzlinderung, Knochenrekalzifizierung und Lebensqualität (QoL) bei Patienten mit multiplem Myelom (MM).

Patienten und Methoden: In die randomisierte, prospektive Studie wurden 101 Patienten eingeschlossen: Die Kontrollgruppe (n = 58) erhielt eine fraktionierte (3 Gy × 10 Fraktionen) und die Experimentgruppe (n = 43) eine einzeitige Radiotherapie (8 Gy × 1 Fraktion). Ossäre Läsionen wurden radiologisch nach den Kriterien des Internationalen Consensus der palliativen Radiotherapie evaluiert. Die Rekalzifizierung wurde mittels Röntgenaufnahmen ermittelt. QoL-Fragebögen wurden vor Beginn und 4 Wochen nach Behandlung beantwortet.

Ergebnisse: Insgesamt 81/101 Patienten (80,2 %) zeigten eine Schmerzreduktion: vollständiges bei 56 (69 %) und partielles Ansprechen bei 25 Patienten (30,9 %). Zwischen den untersuchten Gruppen ergab sich kein signifikanter Unterschied bezüglich der Schmerzreduktion. Wesentliche Faktoren für die Schmerzlinderung waren weibliches Geschlecht, Alter < 65 Jahre, IgG-MM-Typ sowie bereits vorhandene Rekalzifizierung der osteolytischen Läsionen. Eine Rekalzifizierung zeigte sich bei 32/101 Patienten (33,7 %): vollständig in 17 (53,2 %) und partiell in 15 Patienten (46,2 %). Zwischen den Gruppen zeigte sich kein signifikanter Unterschied bei der Rekalzifizierung. Einflussnehmende Faktoren für die Rekalzifizierung waren ein Karnofsky-Index ≥ 60 %, ein Hämoglobingehalt ≤ 80 g/dl, ein MM-Stadium II und vorhandene Analgesie an der bestrahlten Stelle. Nach Radiotherapie stieg die QoL nur in der Kontrollgruppe.

Schlussfolgerung: Zwischen den beiden Strahlentherapieregimen zeigte sich kein signifikanter Unterschied bei der Schmerzbesserung und der Rekalzifizierung, jedoch besserte sich die QoL nur nach multiplen Fraktionen signifikant.

Keywords: Osteoclastic bone loss; Pain relief; Quality of life; Recalcification; Survival.

Publication types

  • Comparative Study
  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Calcification, Physiologic / radiation effects
  • Dose Fractionation, Radiation*
  • Female
  • Hemoglobinometry
  • Humans
  • Karnofsky Performance Status
  • Male
  • Middle Aged
  • Multiple Myeloma / mortality
  • Multiple Myeloma / pathology
  • Multiple Myeloma / radiotherapy*
  • Neoplasm Staging
  • Pain Measurement
  • Palliative Care / methods*
  • Prognosis
  • Prospective Studies
  • Quality of Life
  • Radiotherapy Dosage