Visceral Artery Aneurysms and Pseudoaneurysms: Retrospective Analysis of Interventional Endovascular Therapy of 43 Aneurysms

Rofo. 2017 Jul;189(7):632-639. doi: 10.1055/s-0043-107239. Epub 2017 May 16.

Abstract

Purpose To evaluate the results of interventional endovascular therapy of incidental and symptomatic visceral artery aneurysms in the elective and emergency situation. Materials and Methods 43 aneurysms in 38 patients (19 female, 19 male, mean age: 57 ± 16 years [18 - 82]) were treated between 2011 and 2015. The characteristics of the aneurysms (true vs. false aneurysm, size, etiology, location, symptoms) were considered. Furthermore, we evaluated the intervention with respect to technical success, embolic/occlusive agents used, therapy-associated complications and post-interventional follow-up. Results 23 true aneurysms (maximum diameter: 22 ± 18 mm [11 - 67 mm]) and 20 false aneurysms (maximum diameter: 9 ± 33 mm [3 - 150 mm]) were evaluated. The splenic (n = 14) and renal arteries (n = 18) were most frequently affected. The etiology was most commonly degenerative-atherosclerotic (47 %) or iatrogenic post-operative (19 %). 18/48 interventions were performed due to active bleeding. False aneurysms were associated significantly more often with active bleeding (63 vs. 25 %, p = 0.012). 41/48 treatments were technically successful. Re-intervention was necessary 6 times. In 2 cases the endovascular approach did not succeed. There was a complication rate of 10 %, whereby only 4 minor and 1 major complications occurred. No patient suffered from permanent sequelae. Aneurysms were primarily treated by using coils and if necessary additional embolic agents (liquid embolic agent or vascular plugs) (75 %). In the follow-up period, reperfusion of treated aneurysms occurred at a rate of 7 % (n = 3). Conclusion Interventional endovascular therapy of visceral artery aneurysms is safe and effective in the elective treatment of incidental aneurysms as well as in significantly more frequent hemorrhaging false aneurysms in the emergency situation. Key points · Interventional endovascular therapy of visceral artery aneurysms is safe and effective.. · In more than 60 % of cases visceral artery pseudoaneurysms are associated significantly more often with a history of bleeding or acute bleeding. Hence, there is a need for (interventional) therapy even in small pseudoaneurysms.. · Follow-up seems to be useful to detect reperfusion as manifestation of treatment failure.. Citation Format · Ruhnke H, Kröncke TJ, . Visceral Artery Aneurysms and Pseudoaneurysms: Retrospective Analysis of Interventional Endovascular Therapy of 43 Aneurysms. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 632 - 639.

Ziel Evaluation der Erfahrungen in der interventionellen endovaskulären Therapie von inzidentellen und symptomatischen Aneurysmen der viszeralen Gefäße in der elektiven sowie der Notfallsituation. Material und Methoden Zwischen 2011 und 2015 wurden 43 Aneurysmen von 38 Patienten (19 weiblich, 19 männlich, mittleres Alter 57,27 ± 16,13 Jahre [18 – 82]) in 48 Interventionen behandelt. Betrachtet wurden die Charakteristika der Aneurysmen (echtes vs. Pseudoaneurysma, Größe, Genese, Lokalisation, Blutungsstatus, Symptomatik), die Intervention selbst hinsichtlich technischem Erfolg, verwendeten Materialien und interventionsassoziierten Komplikationen sowie die postinterventionelle Nachsorge. Ergebnisse Behandelt wurden 23 echte Aneurysmen (max. Durchmesser 22 ± 18 mm [11 – 67 mm]) sowie 20 Pseudoaneurysmen (max. Durchmesser 9 ± 33 mm [3 – 150 mm]). Am häufigsten wurde die A. lienalis (n = 14) sowie die A. renalis dextra et sinistra (n = 18) behandelt. Die Genese war am häufigsten atherosklerotisch (47 %) oder iatrogen postoperativ (19 %). 18/48 Interventionen erfolgten aufgrund einer aktiven oder stattgehabten Blutung, Pseudoaneurysmen waren signifikant häufiger aktiv blutend (63 vs. 25 %, p = 0,012). Eine tendenzielle, jedoch nicht signifikante Differenz ergab sich hinsichtlich der Symptomatik zugunsten der Pseudoaneurysmen (55 vs. 39 %, p = 0,424). 41/48 Behandlungen (85 %) waren primär technisch erfolgreich, 6 Mal war eine Re-Intervention erfolgreich, zweimal gelang der endovaskuläre Zugang nicht. Die Behandlung wies eine Komplikationsrate von 10 % (n = 5) auf, in 4 Fällen eine Minor-, in 1 Fall eine Majorkomplikation. Kein Patient litt postinterventionell an dauerhaften therapiebedingten Folgeschäden. Vornehmlich wurden die Aneurysmen mithilfe von Coils und ggf. zusätzlichen Embolisaten (Flüssigembolisat, Vascular Plug) (36/48, 75 %) versorgt. Im Nachbeobachtungszeitraum zeigte sich eine Reperfusionsrate von 7 % (n = 3). Schlussfolgerung Die interventionelle endovaskuläre Behandlung von Aneurysmen der viszeralen Arterien ist ein sicheres und erfolgreiches Verfahren. Dies gilt sowohl für die elektive Versorgung inzidenteller Aneurysmen als auch für die Therapie signifikant häufiger blutender Pseudoaneurysmen in der Notfallsituation. Kernaussagen · Die interventionelle endovaskuläre Therapie viszeraler Aneurysmen ist effektiv und sicher.. · Pseudoanuerysmen viszeraler Arterien sind in mehr als 60 % der Fälle und signifikant häufiger als wahre Aneurysmen mit aktiver oder stattgehabter Blutung assoziiert. Hieraus ergibt sich die Notwendigkeit einer (interventionellen) Therapie auch bei geringer Größe.. · Die postinterventionelle Nachsorge scheint zur Detektion von Reperfusion als Zeichen des Therapieversagens sinnvoll.. Zitierweise · Ruhnke H, Kröncke TJ, . Visceral Artery Aneurysms and Pseudoaneurysms: Retrospective Analysis of Interventional Endovascular Therapy of 43 Aneurysms. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 632 – 639.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aneurysm / diagnostic imaging*
  • Aneurysm / therapy*
  • Aneurysm, False / diagnostic imaging*
  • Aneurysm, False / therapy*
  • Aneurysm, Ruptured / diagnostic imaging
  • Aneurysm, Ruptured / therapy
  • Embolization, Therapeutic / methods*
  • Emergency Medical Services
  • Endovascular Procedures / methods*
  • Female
  • Follow-Up Studies
  • Hemorrhage / diagnostic imaging
  • Hemorrhage / therapy
  • Humans
  • Magnetic Resonance Angiography / methods*
  • Magnetic Resonance Imaging, Interventional / methods*
  • Male
  • Middle Aged
  • Renal Artery / diagnostic imaging
  • Retrospective Studies
  • Splenic Artery / diagnostic imaging
  • Viscera / blood supply*