Prevalence of Helicobacter pylori infection among blood donors in Saxony-Anhalt, Germany - a region at intermediate risk for gastric cancer

Z Gastroenterol. 2017 Jul;55(7):653-656. doi: 10.1055/s-0043-106311. Epub 2017 Apr 24.

Abstract

Background In the federal state of Saxony-Anhalt, gastric cancer (GC) incidence ranks among the highest in Germany. Helicobacter pylori prevalence is a surrogate marker for GC risk in a given population. In 2010 we reported an H. pylori seroprevalence of 44.4 % in patients at the emergency ward of the University Hospital of Magdeburg, the capital of Saxony-Anhalt. Our aim is to update these findings in a cohort of healthy blood donors from the same region. Materials and methods The sera of 516 consecutive blood donors (40.1 ± 14.1 years; 286 males and 230 females) were tested for antibodies against H. pylori and CagA. Data on demographics and previous H. pylori eradication therapy were obtained by means of a structured questionnaire. Blood donors with positive serology for H. pylori or CagA and/or history of eradication therapy were classified as H. pylori-positive. Results Overall, 28.9 % of the study cohort were H. pylori-positive. The prevalence was higher in older generations (9 % in 18 - 20 years up to 47 % in 61 - 70 years). In 44.4 % of H. pylori IgG-positive donors, CagA serology was also positive. This proportion was not age-dependent. Study participants with siblings were by trend more often H. pylori-positive (p = 0.066). Conclusion Compared to our previous study in patients at the emergency ward, we found by trend lower age-related H. pylori prevalence rates. In our cohort of healthy blood donors, we confirmed a lower H. pylori prevalence in younger generations.

Hintergrund Die Magenkrebsinzidenz in Sachsen-Anhalt gehört zu den Höchsten in Deutschland. Zur Schätzung des populationsbezogenen Magenkarzinomrisikos wird die H. pylori Prävalenz als Surrogatmarker verwendet. Im Jahr 2010 haben wir bei Patienten in der Notaufnahme des Uniklinikums Magdeburg eine H. pylori Prävalenz von 44,4 % nachgewiesen. Ziel der aktuellen Studie ist, diese Ergebnisse bei gesunden Blutspendern zu überprüfen. Material und Methoden 516 Seren von nicht selektierten Blutspendern (40,1 ± 14,1 Jahre, 286 Männer, 230 Frauen) wurden auf H. pylori- und CagA-Antikörper untersucht. Weiterhin wurden mittels strukturiertem Fragebogen demografische Daten und Informationen bezüglich einer früheren H. pylori Eradikationstherapie erhoben. Blutspender mit Nachweis von H. pylori-, CagA-Antikörpern und/oder Angabe einer vorherigen Eradikationstherapie wurden als positiv gewertet. Ergebnisse Insgesamt waren 28,9 % der untersuchten Blutspender H. pylori-positiv. Die altersabhängige Prävalenz zeigte einen deutlichen Anstieg von 9 % (18 bis 20 Jahre) auf maximal 47 % (61 bis 70 Jahre). Bei 44,4 % der H. pylori IgG-positiven Blutspender konnte serologisch ein CagA-tragender Bakterienstamm nachgewiesen werden. Dieser Anteil war altersunabhängig. Studienteilnehmer mit Geschwistern waren tendenziell häufiger H. pylori-positiv (p = 0,066). Schlussfolgerung Im Vergleich zu unserer Studie aus dem Jahr 2010 ergaben sich tendenziell niedrigere altersspezifische H. pylori Prävalenzraten. Die aktuelle Untersuchung konnte eine niedrigere H. pylori Prävalenz bei Jüngeren bestätigen.

MeSH terms

  • Aged
  • Blood Donors* / statistics & numerical data
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Helicobacter Infections* / complications
  • Helicobacter Infections* / epidemiology
  • Helicobacter pylori
  • Humans
  • Male
  • Prevalence
  • Seroepidemiologic Studies
  • Stomach Neoplasms* / chemistry
  • Stomach Neoplasms* / microbiology