TST36 stapling for rectocele and hemorrhoidal prolapse - early results of the prospective German multicenter study

Ger Med Sci. 2016 Dec 19:14:Doc14. doi: 10.3205/000241. eCollection 2016.

Abstract

Introduction: The aim of the study was to evaluate the safety and feasibility of stapled transanal procedures performed by a 36 mm stapling device, the so-called TST36 stapler. Methods: From September 2013 to June 2014 a prospective observational study was carried out by 8 proctology centers in Germany. The Cleveland Clinic Incontinence Score (CCIS) for incontinence and the Altomare ODS score were determined preoperatively. Follow-up examinations were performed after 14 days, one month and 6 months, at this time both scores were reevaluated. Results: 110 consecutive patients (71 women, 39 men) with a mean age of 59.7 years (±13.8 years) were included in the study. The eight participating institutes entered 3 to 31 patients each into the study. The indication for surgery was an advanced hemorrhoidal disease in 55 patients and ODS with rectal intussusception or rectocele in 55 patients. Mechanical problems with stapler introduction occurred in 22 cases (20%) and a partial stapleline dehiscence in 4 cases (3.6%). Additional stitches for bleeding from stapleline were necessary in 86 patients (78.2%). Reintervention was necessary for bleeding 7 times (6.3%). Severe complications during follow-up were stapleline dehiscence in one case and recurrent hemorrhoidal prolapse in 5 cases (4.5%). Altomare ODS score and CCIS improved significantly after surgery. Conclusions: Despite a notable complication rate during surgery and the postoperative period, the TST36 can be considered as an effective tool for low rectal stapling for anorectal prolapse causing hemorrhoids or obstructed defecation.

Einführung: Das Ziel der Studie war es, die Sicherheit und Durchführbarkeit der transanalen Klammernahtoperation mit einem neuen 36 mm Stapler, dem so genannten TST36-Stapler zu bewerten.Methoden: Ab September 2013 bis Juni 2014 wurde eine prospektive Beobachtungsstudie von 8 Proktologie-Zentren in Deutschland durchgeführt. Der Cleveland Clinic Inkontinenz-Score (CCIS) für Inkontinenz und der Altomare-ODS-Score wurden präoperativ bestimmt. Follow-up-Untersuchungen wurden nach 14 Tagen, einem Monat und 6 Monaten durchgeführt. Zu diesen Zeitpunkten wurden beide Scores erneut evaluiert.Ergebnisse: 110 Patienten (71 Frauen, 39 Männer) mit einem Durchschnittsalter von 59,7 Jahre (±13,8 Jahre) wurden in die Studie einbezogen. Die acht teilnehmenden Institute rekrutierten jeweils zwischen 3 bis 31 Patienten. Die Indikation zur Operation war ein fortgeschrittener Hämorrhoidalprolaps bei 55 Patienten und ODS mit rektale Invagination oder Rektozele bei 55 Patienten. Mechanische Probleme beim Einführen des Staplers gab es in 22 Fällen (20%) und eine partielle Klammernahtdehiszenz in 4 Fällen (3,6%). Zusätzliche Umstechungen bei Blutungen aus Klammernahtreihe waren bei 86 Patienten (78,2%) erforderlich. Wegen Blutungen waren insgesamt 7 Reinterventionen (6,3%) notwendig. Als schwere Komplikationen während des Follow-up wurden eine Klammernahtdehiszenz und rezidivierender Hämorrhoidalprolaps in 5 Fällen (4,5%) beobachtet. Altomare-ODS-Score und CCIS waren nach der Operation deutlich verbessert.Schlussfolgerungen: Trotz einer offenkundigen peri- und postoperativen Komplikationsrate kann die TST36-Stapleroperation als wirksame Maßnahme zur Behandlung anorektaler Prolapsformen und einer obstruktiven Defäkationsstörung angesehen werden.

Keywords: hemorrhoids; obstructed defecation; prolapse; rectocele; stapled hemorrhoidectomy; stapled surgery.

Publication types

  • Multicenter Study
  • Observational Study

MeSH terms

  • Aged
  • Constipation / etiology
  • Fecal Incontinence / etiology
  • Female
  • Gastrointestinal Hemorrhage / etiology*
  • Gastrointestinal Hemorrhage / surgery
  • Germany
  • Hemorrhoids / complications
  • Hemorrhoids / surgery*
  • Humans
  • Intussusception / complications
  • Intussusception / surgery*
  • Length of Stay
  • Male
  • Middle Aged
  • Operative Time
  • Prolapse
  • Prospective Studies
  • Rectocele / complications
  • Rectocele / surgery*
  • Recurrence
  • Reoperation
  • Surgical Staplers / adverse effects*
  • Surgical Stapling / adverse effects*
  • Surgical Stapling / instrumentation
  • Surgical Wound Dehiscence / etiology