A Case of Choroidal Melanoma Metastatic to the Breast

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2016 May;76(5):579-581. doi: 10.1055/s-0042-105956.

Abstract

A 61-year-old woman developed blurred vision in her left eye in December 2006. A clinical diagnosis of choroidal melanoma was made. The patient underwent excision of the left lens, followed by vitrectomy and stereotactic radiotherapy. She remained systemically healthy until 50 months later when, during a CT scan done for staging purposes, a newly visible lump was noted in the lower quadrant of her left breast. Core needle biopsy of the lesion in the left breast was performed, and histologic examination revealed metastasis from the choroidal melanoma. The patient underwent breast-conserving surgery of the left breast. Definitive histological examination showed clear tumor margins in the resected specimen and one sentinel lymph node without evidence of metastatic cells. Twenty-nine months after surgery, a similar nodule was detected in the upper quadrant of the left breast. Core biopsy again showed metastatic melanoma, and similar breast-conserving surgery was performed. Systemic examination, including magnetic resonance imaging of the head and computed tomography of the pelvis, abdomen, and chest, was done regularly and revealed no significant findings. Solitary breast metastases from choroidal melanoma are extremely rare. Nevertheless, clinicians should be aware of this rare form of metastasis when treating patients with suspicious breast lesions and a history of choroidal melanoma. If solitary metastasis is confirmed, then breast-conserving surgery may be recommended.

Im Dezember 2006 entwickelte eine 61-jährige Frau Sehstörungen im linken Auge. Die klinische Diagnose lautet auf malignes Melanom der Aderhaut. Die Patientin unterzog sich einer Vitrektomie, gefolgt von einer stereotaktischen Strahlentherapie. Die Patientin blieb systemisch gesund. Bei einer Nachuntersuchung 50 Monate nach der Erstdiagnose wurde während der Computertomografie ein Knoten im unteren Quadranten der linken Brust entdeckt. Es wurde eine Stanzbiopsie zur Abklärung dieser neuen Läsion durchgeführt. Die histologische Untersuchung ergab, dass es sich hierbei um eine Metastase des malignen Melanoms handelte. Die Patientin unterzog sich einer brusterhaltenden Operation der linken Brust. Bei der definitiven histologischen Untersuchung wiesen die Schnittränder keinen Tumorbefall auf, und die Entfernung eines Wächterlymphknotens brachte keinen Nachweis für metastatische Zellen. 29 Monate nach dieser Operation wurde im oberen Quadranten der linken Brust ein ähnlicher Knoten entdeckt. Die Stanzbiopsie zeigte, dass es sich wieder um ein metastatisches Melanom handelte, und die Patientin unterzog sich erneut einer brusterhaltenden Operation. Es folgte eine regelmäßige Nachkontrolle bestehend aus einer Kernspintomografie des Kopfes und einer Computertomografie des Beckens, Bauches und Brustkorbs. Die Nachkontrollen zeigten keine signifikanten Veränderungen. Einzelmetastasen maligner Melanome der Aderhaut sind äußerst selten. Dennoch müssen Ärzte diese seltene Form der Metastasierung kennen, wenn sie Patientinnen mit verdächtigen Brustläsionen und einer Krankenvorgeschichte von malignem Melanom der Aderhaut behandeln. Sollte sich die Diagnose eine Einzelmetastase bestätigen, wird die Durchführung einer brusterhaltenden Operation empfohlen.

Keywords: breast metastasis; breast-conserving surgery; choroidal melanoma.