Cost-effectiveness of adalimumab for rheumatoid arthritis in Germany

Z Rheumatol. 2016 Dec;75(10):1006-1015. doi: 10.1007/s00393-016-0071-9.

Abstract

Background: In Germany, the clinical use of TNF-α inhibitors in the therapy of rheumatoid arthritis (RA) grew from 2 % of treated patients in 2000 to 20 % in 2008. In 2012, adalimumab was the bestselling drug in the statutory health insurance system with net expenditure of € 581 mio.

Objectives: We aim to analyze the cost-effectiveness of adalimumab for the treatment of RA in Germany.

Methods: We set up an individual patient sampling lifetime model to simulate 10,000 hypothetical patients. The patients' functional status improves according to American College of Rheumatology response criteria. In each 6‑month cycle, treatment might be discontinued due to loss of efficacy or adverse events.

Results: In the base case, patients gain 7.07 quality-adjusted life years (QALYs) with conventional synthetic therapy and 9.92 QALYs if adalimumab combination therapy is added to the treatment algorithm. The incremental cost-utility ratio (ICUR) is € 24,492 based on German list prices. After deducting mandatory rebates and taxes, the ICUR is € 17,277, comparing favorably to analyses in other countries. Adalimumab combination therapy lowers indirect costs from € 162,698 to € 134,363. The ICUR based on total costs is € 14,550 (€ 7,335 after deducting taxes and rebates). Sensitivity analysis shows that adalimumab combination therapy becomes a dominant treatment option for younger baseline populations, i. e. adalimumab is both more effective and less expensive for baseline age 30 due to savings in indirect costs.

Conclusions: Our complex probabilistic model shows that estimation of cost-effectiveness for RA relies on the incorporation of indirect costs and a sufficiently long simulation horizon to capture the complete range of possible outcomes and the associated long-term benefits of biological treatment.

Hintergrund: Der klinische Einsatz von TNF-α-Blockern in der Therapie der Rheumatoiden Arthritis (RA) ist in Deutschland von 2 % der behandelten Patienten im Jahr 2000 auf 20 % im Jahr 2008 gestiegen. 2012 lagen die Nettokosten der Gesetzlichen Krankenversicherung für Adalimumab (ADA) bei € 581 Mio.

Ziel der Arbeit: Wir wollen das Kosten-Nutzen-Verhältnis von ADA in der RA-Therapie in Deutschland analysieren.

Methoden: Ein Lebenszeitmodell simuliert die individuellen Krankheitsverläufe von 10.000 virtuellen Patienten mit RA anhand ihres Funktionsstatus auf Basis der Ansprechkriterien des American College of Rheumatology in sechsmonatigen Zyklen.

Ergebnisse: Im Basisfall gewinnen die Patienten 7,07 qualitätskorrigierte Lebensjahre (QALYs) mit konventioneller Arzneitherapie und 9,92 QALYs mit ADA-Kombinationstherapie. Das inkrementelle Kosten-Nutzen-Verhältnis (ICUR) beträgt € 24.492 auf Basis der deutschen Listenpreise. Nach Abzug von Zwangsrabatten und Steuern liegt das ICUR bei € 17.277, was im internationalen Vergleich günstig erscheint. Durch die ADA-Kombinationstherapie sinken die indirekten Kosten von € 162.698 auf € 134.363. Das ICUR auf Basis der Gesamtkosten beträgt € 14.550 (€ 7335 nach Abzug von Zwangsrabatten und Steuern). Die Sensitivitätsanalyse zeigt, dass die ADA-Kombinationstherapie bei jungen Patienten mit einem Durchschnittsalter von 30 Jahren bei Behandlungsbeginn sowohl effektiver als auch insgesamt günstiger ist.

Diskussion: Unser komplexes Wahrscheinlichkeitsmodell zeigt, dass die Berücksichtigung indirekter Kosten und ein hinreichend langer Simulationszeitraum für die Analyse des Kosten-Nutzen-Verhältnisses der RA-Arzneitherapie besonders wichtig sind, um die komplette Bandbreite möglicher Verläufe und positive Langzeiteffekte des Biologikaeinsatzes erfassen zu können.

Keywords: Adalimumab; Cost effectiveness; Germany; Quality-adjusted life years; Rheumatoid arthritis.

MeSH terms

  • Adalimumab / economics*
  • Adalimumab / therapeutic use*
  • Antirheumatic Agents / economics
  • Antirheumatic Agents / therapeutic use
  • Arthritis, Rheumatoid / drug therapy*
  • Arthritis, Rheumatoid / economics*
  • Arthritis, Rheumatoid / epidemiology
  • Computer Simulation
  • Cost-Benefit Analysis / economics
  • Cost-Benefit Analysis / methods
  • Drug Administration Schedule
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Health Care Costs / statistics & numerical data*
  • Health Expenditures / statistics & numerical data*
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Models, Economic
  • Prevalence
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome

Substances

  • Antirheumatic Agents
  • Adalimumab