Combined approach for gynecomastia

GMS Interdiscip Plast Reconstr Surg DGPW. 2016 Feb 23:5:Doc10. doi: 10.3205/iprs000089. eCollection 2016.

Abstract

Background: Gynecomastia is a deformity of male chest. Treatment of gynecomastia varied from direct surgical excision to other techniques (mainly liposuction) to a combination of both. Skin excision is done according to the grade. In this study, experience of using liposuction adjuvant to surgical excision was described.

Patients and methods: Between September 2012 and April 2015, a total of 14 patients were treated with liposuction and surgical excision through a periareolar incision. Preoperative evaluation was done in all cases to exclude any underlying cause of gynecomastia.

Results: All fourteen patients were treated bilaterally (28 breast tissues). Their ages ranged between 13 and 33 years. Two patients were classified as grade I, and four as grade IIa, IIb or III, respectively. The first 3 patients showed seroma. Partial superficial epidermolysis of areola occurred in 2 cases. Superficial infection of incision occurred in one case and was treated conservatively.

Conclusion: All grades of gynecomastia were managed by the same approach. Skin excision was added to a patient that had severe skin excess with limited activity and bad skin complexion. No cases required another setting or asked for 2(nd) opinion.

Hintergrund: Gynäkomastie ist eine Deformität der männlichen Brust. Die Behandlung reicht von der direkten chirurgischen Exzision über andere Techniken wie Liposuction bis hin zu Kombinationsverfahren. Hautexzision erfolgt jeweils in Abhängigkeit vom Grad der Gynäkomastie. In der vorliegenden Studie werden die Ergebnisse einer zur chirurgischen Exzision adjuvanten Liposuction beschrieben.Patienten und Methoden: Im Zeitraum September 2012 – April 2015 wurden insgesamt 14 Patienten durch kombinierte Liposuction und Exzision über einen periareolären Zugang behandelt.In allen Fällen erfolgte eine präoperative Evaluation zum Ausschluss anderweitiger Gynäkomastieursachen. Ergebnisse: Bei allen 14 Patienten erfolgte die Behandlung beidseitig (28 Gewebeexzidate). Das Alter der Patienten lag zwischen 13 und 33 Jahren. Zwei Patienten wurden als Grad I klassifiziert, je vier als Grad IIa, IIb bzw. III. Die ersten drei Patienten entwickelten ein Serom, zwei eine partielle oberflächliche Epidermolyse der Areola. Eine oberflächliche Wundinfektion kam unter konservativer Behandlung zur Ausheilung.Schlussfolgerung: Alle Schweregrade der Gynäkomastie ließen sich mit dem beschriebenen Verfahren behandeln. Bei einem Patienten mit erheblichem Hautüberschuss und schlechtem Hautstatus wurde eine zusätzliche Hautresektion erforderlich.

Keywords: gynecomastia; liposuction; periareolar incision; surgical excision.