Cytoreductive Surgery and HIPEC in the Baltic States: An International Scientific Workshop with Live Surgery

Viszeralmedizin. 2014 Oct;30(5):353-9. doi: 10.1159/000368685. Epub 2014 Oct 13.

Abstract

Background: Around the globe a new interest in the multidisciplinary management of peritoneal metastases using neoadjuvant chemotherapy, cytoreductive surgery (CRS), hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC), and adjuvant systemic chemotherapy has occurred. The combined use of these treatment modalities has required the creation of centers of excellence to manage patients with peritoneal metastases with a high level of success as well as a low incidence of adverse events.

Methods: A 2-day workshop hosted by the Center of Abdominal Surgery, Vilnius University Hospital, with 230 participants was organized to explore the current practice in the Baltic states. Live surgery with video transmission initiated the efforts. Then, presentations by five experts from high-volume peritoneal surface malignancy centers were made and discussed. A summary of the efforts to date in Lithuania and Estonia was presented and collected for publication.

Results: The live surgery served as a focal point for all subsequent presentations. The five invited speakers reviewed the rationale, current literature, indications and contraindications, implementation, and current European guidelines for management. The results of CRS and HIPEC from five centers in Lithuania and Estonia currently active revealed 127 patients treated to date, half of whom carried a diagnosis of ovarian cancer. There was an incidence of major complications of 11.8% and a mortality of 1.6%. Data regarding long-term survival benefits will require further follow-up.

Conclusions: Progress in peritoneal surface oncology in the Baltic states was confirmed. With a low morbidity and mortality, these clinical programs promise to provide continued benefit for patients with peritoneal metastases - a condition judged to be terminal in the past.

Hintergrund: Weltweit ist ein neues Interesse am fachübergreifenden Management von Peritonealmetastasen mithilfe von neoadjuvanter Chemotherapie, zytoreduktiver Chirurgie (ZRC), hyperthermischer intraperitonealer Chemotherapie (HIPEC) und adjuvanter systemischer Chemotherapie entstanden. Der kombinierte Einsatz dieser Behandlungsmethoden hat die Schaffung von Exzellenzzentren erfordert, um Patienten mit Peritonealmetastasen mit einem hohen Maß an Erfolg sowie einer geringen Inzidenz an Nebenwirkungen zu behandeln.

Methoden: Ein zweitägiger Workshop mit 230 Teilnehmern wurde vom Zentrum für Abdominalchirurgie des Vilnius University Hospital organisiert, um die derzeitige Praxis in den baltischen Staaten zu analysieren. Live-Chirurgie mit Videoübertragung stellte den Beginn der Zusammenarbeit dar. Darauf folgten Präsentationen von fünf Experten aus «High volume»-Zentren für Malignome der Peritonealoberfläche und anschließende Diskussionen. Zusammenfassungen der bisherigen Bestrebungen in Litauen und Estland wurden vorgestellt und zur Veröffentlichung gesammelt.

Ergebnisse: Die Live-Chirurgie fungierte als Ausgangspunkt für alle nachfolgenden Präsentationen. Die fünf eingeladenen Referenten bewerteten die Vorgehensweise, die aktuelle Literatur, die Indikationen und Kontraindikationen, die Implementierung sowie die aktuellen europäischen Leitlinien für das Management. Die Ergebnisse der ZRC und HIPEC aus fünf derzeit aktiven Zentren in Litauen und Estland bezogen sich auf bislang 127 behandelte Patienten, von denen die Hälfte die Diagnose eines Ovarialkarzinoms erhalten hatte. Es lagen eine Inzidenz für schwere Komplikationen von 11,8% und eine Sterblichkeit von 1,6% vor. Daten zu langfristigen Überlebensvorteilen erfordern ein weiteres Follow-up.

Schlussfolgerungen: Fortschritte im Bereich der Onkologie der Peritonealoberfläche in den baltischen Staaten wurden bestätigt. Verbunden mit einer niedrigen Morbidität und Mortalität, versprechen diese klinischen Programme einen weiterhin fortgesetzten Nutzen für Patienten mit Peritonealmetastasen – ein Befund, der in der Vergangenheit mit einem tödlichen Verlauf assoziiert wurde.

Keywords: CRS; Colorectal cancer; Cytoreductive surgery; HIPEC; Hyperthermic intraperitoneal chemotherapy; Ovarian cancer; Peritoneal metastases; Peritonectomy; Pseudomyxoma peritonei.

Publication types

  • Review