Nonsurgical Therapeutic Options in Portal Vein Thrombosis

Viszeralmedizin. 2014 Dec;30(6):388-92. doi: 10.1159/000369848.

Abstract

Background: Portal vein thrombosis (PVT) is a rare but severe vascular disorder with an acute and a chronic course. Most patients have underlying liver cirrhosis; furthermore, thrombophilia is an important risk factor. However, idiopathic forms are also known.

Methods: This review discusses nonsurgical treatment options in PVT.

Results and conclusion: Therapy of acute PVT is based on anticoagulation with heparin that is switched to oral anticoagulants, if applicable. Catheter-guided invasive therapy should be considered; however, patients with liver cirrhosis should be screened for portal hypertension before anticoagulation is mandatory. Therapy of chronic PVT is discussed controversially; therefore, a strict patient selection and an individual therapeutic decision are warranted depending on the etiology of PVT. Special forms of PVT including septic and malignant thrombosis as well as PVT in patients waiting for liver transplantation require particular therapy algorithms.

Hintergrund: Die Pfortaderthrombose (PAT) ist eine seltene, aber gravierende Gefäßpathologie, die in eine akute und eine chronische Form unterschieden wird. Häufig tritt die PAT bei Patienten mit einer Leberzirrhose auf. Neben idiopathischen Formen sind insbesondere Patienten mit Gerinnungsstörungen betroffen.

Methoden: Diese Übersicht beschreibt nichtchirurgische therapeutische Optionen der PAT.

Ergebnisse und schlussfolgerung: Die Behandlung der akuten PAT basiert auf einer Antikoagulation mit Heparin, später gegebenenfalls auch mit oralen Antikoagulanzien. Kathetergeführte invasive Verfahren können zusätzlich erwogen werden. Insbesondere bei Leberzirrhose ist jedoch eine Vordiagnostik bezüglich einer portalen Hypertension unerlässlich. Die Behandlung der chronischen PAT mit Heparin ist umstritten, sodass hier eine strikte Patientenselektion und eine individuelle Therapieentscheidung notwendig sind. Im Rahmen des ätiologischen Kontexts sollten septische und maligne PATs sowie Patienten vor einer Lebertransplantation gesondert betrachtet werden.

Keywords: Acute portal vein thrombosis; Anticoagulation; Chronic portal vein thrombosis; Portal hypertension.

Publication types

  • Review