[When the tissue tolerance fiber tears]

Praxis (Bern 1994). 2015 Apr 8;104(8):411-7. doi: 10.1024/1661-8157/a001973.
[Article in German]

Abstract

We report a 65 year old patient who presented with both an aneurysm of the axillary artery and, some years later, with an acute aortic dissection type Stanford A. After surgical intervention of the dissection in the further workup, no specific etiology could be found. The most likely reason for the two aneurysms was the inadequately treated hypertension. Therefore, follow-up strategies aim to treat the risk factors which are known to promote aneurysm growth.

Wir berichteten über einen 65-jährigen Patienten, der sich mit einem A. axillaris-Aneurysma und einige Jahre später mit einer akuten Aortendissektion vom Typ Stanford A präsentierte. Nach chirurgischer Akutversorgung der Dissektion der Aorta konnte in der weiteren Abklärung keine spezifische Ätiologie gefunden werden. Die höchstwahrscheinliche Ursache war eine inadäquat eingestellte arterielle Hypertonie. Daher zielt die Nachsorge auf die Therapie jener Risikofaktoren ab, von denen man weiss, dass sie das Wachstum eines Aortenaneurysmas fördern können.

Keywords: Aneurysm; Aneurysma; Aortendissektion; Malperfusionssyndrom; Stanford A; aortic dissection; axillary; axillär; malperfusion syndrome.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Aneurysm / diagnosis
  • Aneurysm / etiology*
  • Aneurysm / physiopathology*
  • Aneurysm / surgery
  • Aortic Aneurysm / diagnosis
  • Aortic Aneurysm / etiology*
  • Aortic Aneurysm / physiopathology*
  • Aortic Dissection / diagnosis
  • Aortic Dissection / etiology*
  • Aortic Dissection / physiopathology*
  • Aortic Dissection / surgery
  • Aortography
  • Axillary Artery / physiopathology*
  • Axillary Artery / surgery
  • Blood Vessel Prosthesis Implantation
  • Diagnosis, Differential
  • Disease Progression
  • Follow-Up Studies
  • Humans
  • Hypertension / complications*
  • Hypertension / physiopathology*
  • Image Processing, Computer-Assisted
  • Imaging, Three-Dimensional
  • Male
  • Monckeberg Medial Calcific Sclerosis / complications*
  • Monckeberg Medial Calcific Sclerosis / diagnosis
  • Monckeberg Medial Calcific Sclerosis / physiopathology*
  • Risk Factors
  • Tomography, X-Ray Computed