Endometriosis - A Chameleon: Patients' Perception of Clinical Symptoms, Treatment Strategies and Their Impact on Symptoms

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2014 Oct;74(10):940-946. doi: 10.1055/s-0034-1383168.

Abstract

Introduction: Endometriosis is a chronic disease with differing clinical presentations. Treatment strategies depend mainly on clinical presentation and patient lifestyle. In women newly diagnosed with endometriosis, it is often difficult to understand the pathophysiologic origin, the potential individual impairment due to disease and the different treatment options. Compliance with the selected treatment is therefore often not optimal. Material and Methods: In a descriptive study, data of 51 women with endometriosis (mean age 36.2 years ± 11.3) were analyzed according to the predominant clinical presentation: asymptomatic disease, disease with typical symptoms, ovarian cysts or infertility. Results: More than 50 % of patients ascribed a therapeutic benefit to surgical intervention or endocrine treatment, especially women in the subgroup with dysmenorrhea who received combined treatment. It should be noted that in the group of women facing infertility, more than half stated that they could not decide on the value of diagnostic and therapeutic reproductive medicine. Nevertheless, more than half of the women in this group became pregnant within two years after the initial diagnosis. Discussion: When deciding on the best treatment strategy for endometriosis, it is important to take account of potential pain and infertility. Women's perception of endometriosis will vary depending on their symptoms, the time of diagnosis and their lifestyle. Offering continuous information on clinical aspects and manifestations of the disease may improve treatment outcomes. Personalized counseling is an essential part of the clinical management of the disease.

Einleitung: Endometriose ist eine chronische Erkrankung mit unterschiedlichem klinischem Erscheinungsbild. Die Behandlungsoptionen sind abhängig von Symptomatik und Lebenssituation der Patientin. Frauen haben Schwierigkeiten, die Gesamtheit der pathophysiologischen Vorgänge, die verschiedenen Therapieoptionen und die mögliche Beeinträchtigung der Gesundheit bei Diagnosestellung zu verstehen. Daher ist häufig die Compliance bez. der vorgeschlagenen Therapie nicht optimal. Material und Methode: In einer deskriptiven Studie wurden Daten von 51 Frauen mit Endometriose (mittleres Alter 36,2 ± 11,3 Jahre) zur subjektiven Beurteilung der Erkrankung in Abhängigkeit des führenden klinischen Befunds (Erkrankung asymptomatisch, mit typischen Symptomen, Endometriosezysten der Ovarien oder Infertilität) analysiert. Ergebnisse: Mehr als die Hälfte der Patientinnen beurteilten die operative und endokrine Therapie als erfolgreich, besonders in der Gruppe der Frauen mit Schmerzen als vorrangigem Symptom. Bei Infertilität gaben unerwartet mehr als die Hälfte der Frauen an, nichts über den Nutzen von diagnostischen und therapeutischen Maßnahmen der Reproduktionsmedizin zu wissen. Immerhin wurden mehr als 50 % der Frauen mit Infertilität im Laufe der nächsten 2 Jahre nach Diagnosestellung schwanger. Diskussion: Die Beurteilung und Einschätzung der Erkrankung durch die Patientinnen ist abhängig von Symptomen, dem Zeitpunkt der Diagnose und der individuellen Lebenssituation. Besonders Schmerzen und Aspekte der ungewollten Kinderlosigkeit sollten bei Therapieentscheidungen mitberücksichtigt werden. Eine frühzeitige individuelle und intensivierte Aufklärung vermögen bei betroffenen Frauen die Compliance bez. der Therapie sowie das Verständnis der Erkrankung positiv zu beeinflussen und sind essenzieller Bestandteil des klinischen Managements bei Endometriose.

Keywords: adenomyosis uteri interna; compliance; endocrine treatment; endometriosis; infertility; sterility.