Lapatinib plus Capecitabine for HER2-Positive Advanced-Stage Breast Cancer in Elderly Women: Review of the Anatolian Society of Medical Oncology (ASMO) Experience

Breast Care (Basel). 2013 Mar;8(1):67-70. doi: 10.1159/000346829.

Abstract

Background: The efficacy and safety of the lapatinib and capecitabine combination remain elusive in elderly patients with metastatic breast cancer (MBC), who progress after trastuzumab-based therapy.

Patients and methods: A total of 26 patients with HER2-positive MBC were included in this retrospective multicenter study. Median age was 69 years (range 65-82 years). All patients were treated with the combination of lapatinib (1,250 mg/day, continuously) and capecitabine (2,000 mg/m(2) on days 1-14 of a 21-day cycle). Data on demographics, clinical outcome, and toxicity were collected for descriptive analyses.

Results: The median follow-up was 10 months (range 2-31 months). An overall response rate of 33.4% was achieved, including 1 complete response (3.8%), and 8 partial responses (30.8%). Median progression-free survival was 7 months (95% confidence interval (CI) 5-8), and the median overall survival was 15 months (95% CI 11-19). Most common side effects were fatigue (53.8%), diarrhea (46%), vomiting (36.3%), hand-foot syndrome (34.5%), and anorexia (34.6%). Grade 3-4 toxicities were identified as hand-foot syndrome (3.8%), diarrhea (7.6%), and fatigue (11.5%). There were no symptomatic cardiac events.

Conclusion: Lapatinib and capecitabine combination therapy was effective and well tolerated in elderly patients with MBC, who had progressive disease after trastuzumab-based therapy.

Hintergrund: Die Effizienz und Sicherheit der Kombination aus Lapatinib und Capecitabin bei älteren Patientinnen mit metastasiertem Mammakarzinom und Krankheitfortschreiten nach Trastuzumab-Therapie ist noch immer ungeklärt.

Patientinnen und methoden: Insgesamt wurden 26 Patientinnen mit HER2-positivem metastasierten Mammakarzinom in diese retrospektive multizentrische Studie aufgenommen. Das mittlere Alter war 69 Jahre (Spanne 65–82 Jahre). Alle Patientinnen wurden mit einer Kombination aus Lapatinib (1250 mg/d, kontinuierlich) und Capecitabine (2000 mg/m2 Tag 1–14 eines 21-tägigen Zyklus) behandelt. Demographische Daten sowie Daten zu klinischem Outcome und Toxizität wurden zur Durchführung beschreibender Analysen gesammelt.

Ergebnisse: Das mittlere Follow-Up war 10 Monate (Spanne 2–31 Monate). Eine Gesamtansprechrate von 33,4% wurde erzielt, einschließlich eines Falls (3,8%) mit komplettem Ansprechen und 8 Fällen (30,8%) mit teilweisem Ansprechen. Das mittlere progressionsfreie Überleben war 7 Monate (95%-Konfidenzinterval (KI) 5–8), und das mittlere Gesamtüberleben war 15 Monate (95%-KI 11–19). Die häufigsten Nebenwirkungen waren Fatigue (53,8%), Durchfall (46%), Erbrechen (36,3%), Hand-Fuß-Syndrom (34,5%) und Appetitlosigkeit (34,6%). Als Toxizitäten vom Grad 3–4 traten das Hand-Fuß-Syndrom (3,8%), Durchfall (7,6%) und Fatigue (11,5%) auf. Symptomatische kardiale Nebenwirkungen wurden nicht beobachtet.

Schlussfolgerung: Die Kombination aus Lapatinib und Capecitabin war bei älteren Patientinnen mit metastasiertem Mammakarzinom und Krankheitfortschreiten nach Trastuzumab-Therapie effektiv und wurde gut toleriert.

Keywords: Advanced breast cancer; Capecitabine; Elderly women; HER2; Lapatinib.