Side effects of standard adjuvant and neoadjuvant chemotherapy regimens according to age groups in primary breast cancer

Breast Care (Basel). 2013 Mar;8(1):60-6. doi: 10.1159/000346834.

Abstract

Background: Elderly breast cancer patients are underrepresented in clinical trials and this leads to a lack of knowledge regarding the tolerance and side effects of modern chemotherapy regimens, especially in dose-dense (dd) or dose-intensified combination.

Patients and methods: In this analysis, data from 4 German, randomized (neo-)adjuvant trials, including anthracycline-based chemotherapy, were evaluated for toxicity, compliance and feasibility. Patients were grouped according to age.

Results: Of the 4,775 patients, 73.6% were < 60 years, 15.8% were 60-64 years and 10.6% were > 64 years. The patients' compliance decreased with increasing age, the rate of therapy discontinuations was 10.3%; 16.0% were > 64 years old (p < 0.001). The rate of dose reductions also increased with increasing age in the docetaxel/doxorubicin/cyclophosphamide (TAC) (p overall = 0.02) and 5-fluorouracil/epirubicin-cyclophosphamide (FE120C) (p overall < 0.001) treatment groups. Neutropenia grade 3 + 4 in patients of > 64 years was 77% in FE120C- compared to 55% in TAC-treated patients (with primary granulocyte colony-stimulating factors (G-CSFs)). The incidence of febrile neutropenia (FN) was lowest in the regimens without additional taxanes. FN in patients aged > 64 years was lower in the FE120C- than in TAC-and dd-doxorubicin/docetaxel-treated groups.

Conclusion: The range and intensity of toxicity increased with age. Neutropenia did not increase significantly in the dd groups; the highest rate was seen in FE120C-treated patients. FE120C without G-CSFs is not an option in patients older than 64 years.

Hintergrund: Ältere Patientinnen mit Brustkrebs sind in klinischen Studien unterrepräsentiert, was zu einem Kenntnismangel in Bezug auf die Nebenwirkungen und die Effektivität von Brustkrebstherapien führt. Vor allem bei dosis-dichten (dd) oder dosis-intensivierten Chemotherapieregimen wird diese Patientinnengruppe vernachlässigt.

Patienten und methode: In der vorliegenden Analyse werden Daten aus 4 deutschen, randomisierten, (neo)adjuvanten, anthrazyklinbasierten Studien ausgewertet hinsichtlich der Toxizität, Compliance und Machbarkeit. Die Patientinnen wurden entsprechend ihres Alters in 3 Kategorien unterteilt.

Ergebnisse: Von den 4775 eingeschlossenen Patientinnen waren 73,5% < 60 Jahre, 15,8% 60–64 Jahre und 10,6% > 64 Jahre alt. Die Compliance nahm mit zunehmendem Alter ab, die Rate der Therapieunterbrechungen nahm signifikant zu (p < 0,001). Die Rate der Dosisreduzierungen stieg mit zunehmendem Alter an bei Patientinnen, die Docetaxel/Doxorubicin/Cyclophosphamide (TAC) (poverall = 0,02) und Patientinnen, die 5-Fluorouracil/Epirubicin-Cyclophos-phamide (FE120C) erhielten. Neutropenien Grad 3 + 4 entstanden bei Patientinnen > 64 Jahren häufiger bei FE120C (77%) als bei TAC (55%) trotz G-CSF-Gabe. Die Inzidenz der febrilen Neutropenien war bei Regimen ohne zusätzliches Taxan am geringsten.

Zusammenfassung: Das Ausmaß und die Intensität der Nebenwirkungen stiegen mit zunehmendem Alter an. Neutropenien stiegen in den dd-Gruppen nicht signifikant an, die höchste Rate wurde bei FE120C-Patientinnen beobachtet. FE120C ohne G-CSF bei Patientinnen > 64 Jahren scheint keine Therapiemöglichkeit zu sein.

Keywords: Breast cancer; Chemotherapy; Elderly; Side effect; Tolerability.