Leicht erhöhte Transaminasen

Ther Umsch. 2013 May;70(5):284-8. doi: 10.1024/0040-5930/a000404.
[Article in German]

Abstract

Elevated transaminases in asymptomatic patients can be detected in more than 5 % of the investigations. If there are no obvious reasons, the finding should be confirmed within the next 3 months. Frequent causes are non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD), non-alcoholic steatohepatitis (NASH), alcohol, hepatitis B or C, hemochromatosis and drugs or toxins. Rarer causes are autoimmune hepatitis, M. Wilson and α1-antitrypsine deficiency. There are also non-hepatic causes such as celiac disease or hemolysis and myopathies in the case of an exclusive increase of ASAT. I recommend a two-step investigational procedure; the more frequent causes are examined first before the rare causes are studied. The value of the proposed investigations is discussed.

Erhöhte Transaminasen bei asymptomatischen Patienten kommen bei über 5 % der Untersuchungen vor. Wenn nicht offensichtliche Gründe vorliegen, sollte der Befund innerhalb der nächsten 3 Monate bestätigt werden. Häufige Ursachen sind nicht-alkoholische Fettleber (NAFLD), nicht-alkoholische Steatohepatitis (NASH), Alkohol, Virushepatitiden, Hämochromatose und Medikamente oder Toxine. Seltener sind Autoimmunhepatitis, M. Wilson und alpha1-Antitrypsinmangel. Daneben gibt es auch nicht hepatische Ursachen wie Sprue oder Hämolyse und Myopathien bei alleiniger Erhöhung der ASAT. Es wird ein zweiteiliger Abklärungsvorgang vorgeschlagen, in dem zuerst die häufigsten Ursachen gesucht und allenfalls therapeutisch angegangen werden, bevor die selteneren Ursachen abgeklärt werden. Die Wertigkeit der Untersuchungsmethoden wird diskutiert.

MeSH terms

  • Fatty Liver*
  • Hemochromatosis
  • Hepatitis, Autoimmune
  • Humans
  • Liver
  • Non-alcoholic Fatty Liver Disease*