Validation of the Serological Testing for Anti-HIV-1/2, Anti-HCV, HBsAg, and Anti-HBc from Post-mortem Blood on the Siemens-BEP-III Automatic System

Transfus Med Hemother. 2011 Dec;38(6):365-372. doi: 10.1159/000334481. Epub 2011 Nov 17.

Abstract

BACKGROUND: Some properties of blood are modified post mortem. These modifications might give false-negative or false-positive results in infectious disease testing. Most CE-marked test equipment for infectious serology testing is not validated for testing post-mortal blood. Validation, however, is obligatory, if the results are used for the release of tissues for transplantation. MATHODS: Samples of pre- and post-mortem sera were obtained from 20 cornea donors, and the results were compared for anti-HIV-1/2, anti-HCV, HBsAg, and anti-HBc on the Siemens-BEP-III Automatic System. Negative post-mortem sera were spiked with standard sera (PEI anti-HCV IgG, PEI HBsAg ad 1000 standard, anti-HBc IgG (WHO) NIBSC 95/522, PEI anti-HIV-IV) in concentrations which give low- and high-positive results for the respective marker. RESULTS: All pre-mortem sera were negative for all markers. None of the post-mortem samples was false-positive. None of the spiked postmortem samples was false-negative. Technical errors occurred during the validation process but could be detected and eliminated. Serum samples should be centrifuged immediately after collection, and it must be taken into account that post-mortem serum could rarely lead to blockage of pipetting systems due to clotting phenomena. CONCLUSION: There is no indication that post-mortem samples give false-negative or false-positve results with the test system and test kits used. The procedure described might serve as a model for validating other test kits on post-mortem samples.

Hintergrund: Einige Eigenschaften des Blutes können sich post mortem ändern. Hierdurch kann es zu falsch-negativen oder falsch-positiven Ergebnissen in der infektionsserologischen Testung kommen. Die meisten CE-markierten infektionsserologischen Tests sind nicht für die Verwendung von postmortalem Blut validiert. Da die infektionsserologischen Ergebnisse für die Freigabe von Geweben zu Transplantationszwecken vorgeschrieben ist, muss die jeweilige Testung validiert werden.

Methoden: Prae- und Post-mortem-Seren von 20 Hornhautspendern wurden auf Anti-HIV-1/2, anti-HCV, HBsAg und Anti-HBc mit dem Siemens-BEP-III Automatic-System getestet und miteinander verglichen. Negative Post-mortem-Seren wurden darüber hinaus mit Standardseren (PEI Anti-HCV IgG, PEI HBsAg ad 1000 Standard, Anti-HBc-IgG (WHO) NIBSC 95/522, PEI Anti-HIV-IV) in zwei Konzentrationen gespikt (low level und high level) und getestet.

Ergebnisse: Alle Prae-mortem-Seren wurden korrekt negativ für alle Parameter getestet. Keine der Post-mortem-Proben wurde falsch-positiv getestet. Keine der gespikten Post-mortem-Proben wurde falsch-negativ getestet. Technische Fehler traten bei der Validierung auf, konnten aber erkannt und beseitigt werden. Serumproben sollten sofort nach der Blutentnahme zentrifugiert werden. Es muss berücksichtigt werden, dass Post-mortem-Serum in seltenen Fällen zur Verstopfung der Pipettiersysteme durch Clotting führen kann.

Schlussfolgerung: Es gibt keine Anzeichen dafür, dass Post-mortem-Proben mit dem verwendeten Testsystem zu falsch-negativen oder falsch-positiven Ergebnissen führen. Die beschriebene Vorgehensweise könnte als Modell für die Validierung postmortaler Proben mit weiteren Testsystemen dienen.