The communication skills course for second year medical students at Hannover Medical School: An evaluation study based on students' self-assessments

GMS Z Med Ausbild. 2011;28(4):Doc54. doi: 10.3205/zma000766. Epub 2011 Nov 15.
[Article in English, German]

Abstract

In the model medical curriculum HannibaL at Hannover Medical School (MHH, Hannover, Germany), communication skills in taking case histories and disclosing diagnoses (breaking bad news) are assessed through an objective structured clinical examination (OSCE). This is part of the examinations which at the MHH represent the equivalent to the First Part of the Medical Examinations. The second year doctor-patient communication course preparing for these examinations was evaluated during the 2009/10 academic year.Using questionnaires specific to the learning objectives, learning needs were assessed, pre-post comparisons of self-assessed competencies were performed and key teaching methods were evaluated (5-point Likert scales, "5"=fully agree). At T0 (start of the course) 267 students participated (response rate: 93.7%), of which 180 filled out the T1 questionnaire during the last session of the course (67.4%). Within-subject analyses of variance and paired t-tests were conducted.The highest learning needs were found for the "to show how"-items regarding history taking and disclosing diagnoses (M=4.4). The T1-T0 comparisons showed the greatest improvements for history taking ("to know how": mean difference = +1.7, "to show how": +1.8, p<.0001 as with all tests) and the "to know how"-item regarding the disclosure of diagnoses (+1.6), followed by the "to show how"-items on disclosing a diagnosis (+1.4), shared decision making (+1.2), self-assessing one's own strengths/weaknesses (+1.0) and confidently approaching new patients (+0.7). Students with T0 values of 1 or 2 on the respective scales improved on average by 2.2 points across all items, students with the value of 3 by 1.1, and from 4 or 5 by 0.1. Methodically, the use of simulated patients was rated the most helpful (M=4.8, 87% with the scale value 5). This doctor-patient communication course is associated with substantial improvements regarding all key learning objectives. Regarding methods, the deployed simulated patients (2-4 per 10-student-course group in 3 of the 7 course sessions, respectively) were rated the most helpful. The present evaluation calls for both further development of the doctor-patient communication curriculum at the MHH and joint activities across medical schools, which are discussed at the end of the paper.

Im MHH-Modellstudiengang HannibaL werden Gesprächsführungskompetenzen für Anamneseerhebung und Diagnosemitteilung durch eine Objective Structured Clinical Examination (OSCE) geprüft, die Teil der dem Ersten Abschnitt der Ärztlichen Prüfung äquivalenten Prüfungen sind. Das vorbereitende Gesprächsführungspraktikum im 2. Studienjahr wurde 2009/10 evaluiert.

Mittels lernzielspezifischer Fragebogen wurden der Lernbedarf erhoben, Vorher-Nachher-Vergleiche der selbsteingeschätzten Kompetenzen durchgeführt und zentrale Lehrmethoden bewertet (5-Punkt-Likertskalen, „5“=hohe Ausprägung). Zu T0 (Beginn des Praktikums) nahmen 267 Studierende teil (Teilnahmerate: 93,7%), von denen 180 den T1-Fragebogen beim letzten Praktikumstermin ausfüllten (67,4%). Es wurden Varianzanalysen mit Messwiederholungsfaktor und T-Tests für verbundene Stichproben durchgeführt.

Die höchsten Lernbedarfe zeigten sich bei den „to show how“-Items zu Anamneseerhebung und Diagnosemitteilung (M=4,4). Die T1-T0-Vergleiche zeigten die größten Verbesserungen bei den anamnesespezifischen Items („to know how“: Mittelwertsdifferenz=+1,7, „to show how“:+1,8, p<.0001 wie bei allen Tests) und beim „to know how“-Item zur Diagnosemitteilung (+1,6), gefolgt von der Umsetzung einer Diagnosemitteilung (+1,4), partizipativer Entscheidungsfindung (+1,2), der Einschätzung eigener Stärken/Schwächen (+1,0) und dem sicheren Zugehen auf neue Patienten (+0,7). Studierende mit T0-Werten von „1“ oder „2“ auf den jeweiligen Skalen verbesserten sich über alle Items im Mittel um 2,2 Punkte, solche mit „3“ um 1,1, und mit „4“ oder „5“ um 0,1. Methodisch wurde der Einsatz der Simulationspatienten am hilfreichsten bewertet (M=4,8; 87% mit dem Wert „5“).

Das Gesprächsführungspraktikum ist bezüglich aller zentralen Lernziele mit deutlichen Lernfortschritten assoziiert. Methodisch wird vor allem der Einsatz von Simulationspatienten (pro Praktikumsgruppe mit 10 Studierenden zu 3 von 7 Terminen mit jeweils 2-4 Simulationspatienten) am besten bewertet. Die Evaluation spricht für einen weiteren Ausbau des Gesprächsführungscurriculums an der MHH und von hochschul-/fakultätsübergreifenden Aktivitäten, die abschließend diskutiert werden.

Keywords: Diagnosis Disclosure; Doctor-Patient Communication; Health Communication; Medical History Taking; Undergraduate Medical Education.

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Clinical Competence*
  • Communication*
  • Curriculum
  • Data Collection
  • Education, Medical, Undergraduate*
  • Educational Measurement*
  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Male
  • Medical History Taking
  • Patient Education as Topic / methods
  • Patient Simulation
  • Physician-Patient Relations*
  • Role Playing
  • Surveys and Questionnaires
  • Truth Disclosure
  • Young Adult