Neoadjuvant Endocrine Therapy in Breast Cancer

Breast Care (Basel). 2008;3(5):303-308. doi: 10.1159/000152005. Epub 2008 Oct 17.

Abstract

Women who suffer from large or locally advanced malignant breast tumors are now commonly treated with preoperative ('neoadjuvant') systemic therapy to improve surgical outcomes and to raise the chances for breast-conserving therapy (BCT). Until recently, chemotherapy was the treatment of choice, and primary systemic endocrine treatment was restricted to medically frail or older women with receptor-positive breast cancer. The development of modern aromatase inhibitors (Als) and their subsequent clinical evaluation in neoadjuvant trials now provides us with an alternative to chemotherapy that is thought to be equally effective, yet considerably better tolerated. Several large prospective trials have compared tamoxifen with the non-steroidal AIs letrozole and anastrozole and the steroidal Al exemestane, with improved outcomes for all AIs in terms of tumor remission and rate of BCT. A number of predictive biomarkers now also allow us to identify those tumors that most likely respond to a certain endocrine regimen.

Frauen, die an einem groβen oder lokal fortgeschrittenen Mammakarzinom leiden, werden heute häufig mittels präoperativer (“neoadjuvanter”) systemischer Therapien behandelt, um ein günstigeres kosmetisches Operationsresultat zu erzielen bzw. um ein brusterhaltendes Vorgehen zu ermöglichen. Bis vor kurzem war die Chemotherapie die Therapieoption der Wahl und eine primär endokrine Behandlungsstrategie war zumeist älteren und medizinisch kompromittierten Patientinnen mit rezeptorpositivem Mammakarzinom vorbehalten. Die Entwicklung von modernen Aromatase-lnhibitoren (Als) und ihre Evaluierung in klinischen Studien gibt uns nun eine Alternative zum Einsatz von Chemotherapeutika, die vermutlich ebenso effektiv, jedoch deutlich nebenwirkungsärmer ist. Eine Reihe von groβen, prospektiv durchgeführten klinischen Studien haben Tamoxifen mit den nichtsteroidalen AIs Letrozol und Anastrozol und mit dem steroidalen Al Exemestan verglichen und ein deutlich besseres Ansprechen sowie eine signifikant höhere Rate an brusterhaltenden Operationen unter AIs gefunden. Eine Reihe von prädiktiven Biomarkern ermöglicht es uns inzwischen, auch jene Tumoren zu identifizieren, die mit groβer Wahrscheinlichkeit auf eine bestimmte endokrine Therapie ansprechen.