Cost comparison of insulin glargine with insulin detemir in a basal-bolus regime with mealtime insulin aspart in type 2 diabetes in Germany

Ger Med Sci. 2010 Aug 5:8:Doc17. doi: 10.3205/000106.

Abstract

Objective: To compare the treatment costs of insulin glargine (IG; Lantus) to detemir (ID; Levemir), both combined with bolus insulin aspart (NovoRapid) in type 2 diabetes (T2D) in Germany.

Methods: Cost comparison was based on data of a 1-year randomised controlled trial. IG was administered once daily and ID once (57% of patients) or twice daily (43%) according to treatment response. At the end of the trial, mean daily basal insulin doses were 0.59 U/kg (IG) and 0.82 U/kg (ID). Aspart doses were 0.32 U/kg (IG) and 0.36 U/kg (ID). Costs were calculated from the German statutory health insurance (SHI) perspective using official 2008 prices. Sensitivity analyses were performed to test robustness of the results.

Results: Annual basal and bolus insulin costs per patient were euro 1,473 (IG) and euro 1,940 (ID). The cost of lancets and blood glucose test strips were euro 1,125 (IG) and euro 1,286 (ID). Annual costs for needles were euro 393 (IG) and euro 449 (ID). The total annual cost per patient of administering IG was euro 2,991 compared with euro 3,675 for ID, translating into a 19% annual cost difference of euro 684/patient. Base case results were robust to varying assumptions for insulin dose, insulin price, change in weight and proportion of ID once daily administrations.

Conclusion: IG and ID basal-bolus regimes have comparative safety and efficacy, based on the Hollander study, IG however may represent a significantly more cost saving option for T2D patients in Germany requiring basal-bolus insulin analogue therapy with potential annual cost savings of euro 684/patient compared to ID.

Ziel: Vergleich der Behandlungskosten von Insulin glargin (IG; Lantus®) und Insulin detemir (ID; Levemir®) jeweils in Kombination mit Bolusinsulin aspart (NovoRapid®) bei Typ-2-Diabetes (T2D) in Deutschland.

Methoden: Der Kostenvergleich basierte auf den Daten einer einjährigen randomisierten, kontrollierten klinischen Studie [1]. IG wurde einmal täglich verabreicht und ID einmal (57% der Patienten) oder zweimal täglich (43%) in Abhängigkeit vom Ansprechen auf die Behandlung. Die durchschnittliche Dosierung des Basalinsulins betrug 0,59 IE/kg (IG) und 0,82 IE/kg (ID) pro Tag. Die durchschnittliche Dosierung für Aspart betrug 0,32 IE/kg (IG-Patienten) und 0,36 IE/kg (ID-Patienten). Die Kosten wurden aus dem Blickwinkel der Gesetzlichen Krankenversicherung unter Verwendung offizieller Preise für 2008 berechnet. Die Robustheit der Ergebnisse wurde anhand von Sensitivitätsanalysen überprüft.

Ergebnisse: Die jährlichen Kosten für Basal- und Bolusinsulin betrugen € 1.473 (IG) und € 1.940 (ID) pro Patient. Die Kosten für Lanzetten und Blutzucker-Teststreifen beliefen sich auf € 1.125 (IG) und € 1.286 (ID). Die Kosten für Nadeln betrugen € 393 (IG) und € 449 (ID) pro Patient und Jahr. Die Anwendung von IG war damit insgesamt mit Kosten von € 2.991 pro Patient und Jahr verbunden, die von ID mit Kosten von € 3.675, woraus ein Kostenunterschied von 19% oder € 684/pro Patient und Jahr resultiert. Die Ergebnisse des Basisszenarios zeigten sich robust gegenüber veränderten Annahmen hinsichtlich Insulindosis, Insulinpreis, Gewichtsveränderung und Anteil Patienten mit einmal täglicher Verabreichung von ID.

Schlussfolgerungen: Basierend auf der klinischen Studie von Hollander sind Basal-Bolus-Behandlungsregime, die auf IG und ID aufbauen, hinsichtlich Sicherheit und Wirksamkeit vergleichbar. Die Behandlung mit IG jedoch ist gegenüber ID mit einer potentiellen Einsparung von € 684 pro Patient und Jahr verbunden.

Keywords: basal insulin; cost analysis; insulin detemir; insulin glargine; type 2 diabetes.

Publication types

  • Comparative Study
  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Blood Glucose Self-Monitoring / economics
  • Cost Savings
  • Costs and Cost Analysis
  • Diabetes Mellitus, Type 2 / diagnosis
  • Diabetes Mellitus, Type 2 / drug therapy*
  • Diabetes Mellitus, Type 2 / economics*
  • Drug Costs / statistics & numerical data
  • Germany
  • Humans
  • Hypoglycemic Agents / administration & dosage
  • Hypoglycemic Agents / economics
  • Insulin / administration & dosage
  • Insulin / analogs & derivatives*
  • Insulin / economics
  • Insulin Detemir
  • Insulin Glargine
  • Insulin, Long-Acting
  • Insurance, Health / economics
  • Insurance, Health / statistics & numerical data
  • Models, Econometric
  • Needles / economics
  • Randomized Controlled Trials as Topic / statistics & numerical data
  • Reagent Strips / economics

Substances

  • Hypoglycemic Agents
  • Insulin
  • Insulin, Long-Acting
  • Reagent Strips
  • Insulin Glargine
  • Insulin Detemir