High- and low-dose cyclophosphamide in Egyptian lupus nephritis patients: a multicenter retrospective analysis

Z Rheumatol. 2024 Feb;83(Suppl 1):115-123. doi: 10.1007/s00393-023-01386-7. Epub 2023 Aug 15.

Abstract

Background: Lupus nephritis (LN) is a common serious presentation of systemic lupus erythematosus. Cyclophosphamide (CYC) and mycophenolate mofetil (MMF) are listed as the first-line drugs in induction therapy for LN.

Objective: This study aimed to compare high- and low-dose CYC in a cohort of Egyptian LN patients.

Patients and methods: The data of 547 patients with class III/IV active LN who received CYC as induction therapy were retrospectively analyzed. Whereas 399 patients received 6‑monthly 0.5-1 g/m2 CYC doses, 148 patients received six biweekly 500 mg CYC doses. Demographic data, laboratory test results, and disease activity index were recorded and compared at presentation and at 6, 12, 18, 24, and 48 months of follow-up.

Results: After 48 months, the proportion of patients maintaining normal creatinine levels was higher in the group receiving induction therapy with high-dose CYC (67.9%, 60.4%, p = 0.029), and these patients also had higher proteinuria remission at 36 (26.6%, 14.8%, p = 0.014) and 48 months (24.3%, 12.8%, p = 0.006). Comparison of patient outcomes according to both induction and maintenance therapy showed the best results in patients who received high-dose CYC and continued MMF as maintenance therapy.

Conclusion: High- and low-dose CYC are comparable in early phases of treatment. However, after a longer duration of follow-up, high-dose CYC was associated with higher remission rates in the current cohort.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Lupusnephritis (LN) ist eine der häufigen schwergradigen Manifestationen eines systemischen Lupus erythematosus. Cyclophosphamid (CYC) und Mycophenolatmofetil (MMF) sind als Substanzen der Erstlinienbehandlung für die Induktionstherapie bei LN aufgeführt. ZIEL: Ziel der vorliegenden Studie war es, die hochdosierte und die niedrigdosierte Gabe von CYC in einer Kohorte von ägyptischen LN-Patienten zu untersuchen.

Patienten und methoden: Dazu wurden die Daten von 547 Patienten mit aktiver LN der Klasse III/IV und Gabe von CYC als Induktionstherapie retrospektiv untersucht. Während 399 Patienten 6 Dosen von 0,5–1 g/m2 CYC monatlich erhielten, wurden 148 Patienten mit 6 Dosen 500 mg CYC alle 2 Wochen therapiert. Demografische Daten, Laborergebnisse und Krankheitsaktivitätsindex wurden dokumentiert und bei Erstvorstellung sowie bei den Nachuntersuchungen nach 6, 12, 18, 24 und 48 Monaten verglichen.

Ergebnisse: Nach 48 Monaten war die Anzahl der Patienten mit normal gebliebenem Kreatinin in der Gruppe, die eine Induktionstherapie mit Hoch-Dosis-CYC erhalten hatte höher (67,9 %; 60,4 %; p = 0,029), und diese Patienten wiesen auch höhere Werte für die Remission hinsichtlich einer Proteinurie nach 36 (26,6 %; 14,8 %; p = 0,014) und 48 Monaten auf (24,3 %; 12;8 %; p = 0,006). Der Vergleich in Bezug auf das Outcome der Patienten nach Induktions- und Erhaltungstherapie zeigte die besten Ergebnisse für Patienten, die Hoch-Dosis-CYC erhalten hatten und die Therapie mit MMF als Erhaltungstherapie fortführten.

Schlussfolgerung: Hoch- und Niedrig-Dosis-CYC sind in den frühen Phasen der Behandlung vergleichbar. Jedoch war nach einer längeren Nachbeobachtungsdauer Hoch-Dosis-CYC mit höheren Remissionsraten in der aktuellen Kohorte verbunden.

Keywords: Induction therapy; Proteinuria; Remission; Renal function; Renal outcome; Systemic lupus erythematosus.

Publication types

  • Multicenter Study

MeSH terms

  • Cyclophosphamide / adverse effects
  • Egypt / epidemiology
  • Humans
  • Immunosuppressive Agents / therapeutic use
  • Lupus Nephritis* / diagnosis
  • Lupus Nephritis* / drug therapy
  • Mycophenolic Acid / adverse effects
  • Remission Induction
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome

Substances

  • Immunosuppressive Agents
  • Cyclophosphamide
  • Mycophenolic Acid