[Prognostic factors for overall survival in oropharyngeal carcinoma depending on HPV status]

HNO. 2022 Feb;70(2):102-109. doi: 10.1007/s00106-021-01076-3. Epub 2021 Jun 25.
[Article in German]

Abstract

Background: Due to their differing carcinogenesis, prognosis and clinical manifestation, human papillomavirus (HPV)-associated and HPV-negative oropharyngeal squamous cell carcinoma (OSCC) have been classified separately as two entities since the 8th edition of the AJCC/UICC TNM staging system (UICC 8).

Materials and methods: A total of 524 patients with OSCC treated between 2000 and 2016 at the Department of Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery of the University Hospital Muenster, Germany, were examined for the detection of HPV type 16-specific DNA (HPV16-DNA), nicotine and alcohol consumption and the influence of therapy on overall survival (OS).

Results: There was a significant increase in the annual prevalence of HPV16-DNA-positive OSCC from 40% (n = 12/30) in 2000 to 46% (n = 18/39) in 2016 (p = 0.025, β = 0.539). Of the HPV16-DNA-positive OSCC, 89% (n = 212) were downgraded on the basis of UICC 8 compared to UICC 7. In the overall collective, frequent alcohol and nicotine (≥ 10 pack years) consumption showed a significant negative influence on OS (p = 0.004 and p = 0.009, respectively). Frequent alcohol consumption was also prognostically relevant in the HPV16-DNA-negative group (p = 0.049). In the HPV16-DNA-positive group, the prognosis for OS according to UICC 8 showed no statistically significant difference between stages I and II (p = 0,481), or between III and IV (p = 0.439).

Conclusions: The current UICC 8 improves the prognostic stratification of OSCC due to the separation of HPV-positive and HPV-negative tumors in comparison to UICC 7. However, the prognostic significance of UICC 8 for HPV-associated OSCC is still insufficient. In the future, alcohol and nicotine consumption could influence the UICC classification in order to further improve prognostic significance.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Aufgrund der unterschiedlichen Karzinogenese, Prognose und klinischen Manifestation werden seit der 8. Auflage des TNM-Klassifikationssystems der UICC/AJCC (UICC 8) humane Papillomavirus (HPV)-assoziierte und HPV-negative oropharyngeale Plattenepithelkarzinome (OSCC) als 2 Entitäten separat klassifiziert.

Material und methoden: Insgesamt 524 Patienten mit einem im Zeitraum von 2000–2016 in der HNO-Klinik des Universitätsklinikums Münster behandelten OSCC wurden hinsichtlich des Nachweises von HPV-Typ-16-spezifischer DNA (HPV16-DNA), des Nikotin- und Alkoholkonsums sowie des Therapieeinflusses auf das Gesamtüberleben (GÜ) untersucht.

Ergebnisse: Ein signifikanter Anstieg der jährlichen Prävalenz der HPV16-DNA-positiven OSCC von 40 % (n = 12/30) im Jahr 2000 auf 46 % (n = 18/39) im Jahr 2016 wurde verzeichnet (p = 0,025, β = 0,539). 89 % (n = 212) der HPV16-DNA-positiven OSCC wurden anhand der UICC 8 gegenüber der UICC 7 herabgestuft. Im Gesamtkollektiv zeigten der häufige Alkohol- und Nikotinkonsum (≥ 10 Packungsjahre) einen statistisch relevanten negativen Einfluss auf das GÜ (p = 0,004 und p = 0,009). Auch häufiger Alkoholkonsum war in der HPV16-DNA-negativen Gruppe prognoserelevant (p = 0,049). In der HPV16-DNA-positiven Gruppe zeigte sich bezüglich des GÜ zwischen den UICC-Stadien I und II (p = 0,481) sowie zwischen III und IV (p = 0,439) gemäß UICC 8 kein statistischer Unterschied.

Schlussfolgerungen: Die UICC 8 verbessert zwar die Prognosestratifikation der OSCC durch die Trennung von HPV-positiven und HPV-negativen Tumoren im Vergleich zu UICC 7, die prognostische Aussagekraft der UICC 8 für die HPV-assoziierten OSCC ist jedoch weiterhin unzureichend. Der Noxenkonsum könnte zukünftig Einfluss auf die UICC-Klassifikation nehmen, um die prognostische Aussagekraft weiter zu verbessern.

Keywords: Alcohol consumption; Human papillomavirus; Nicotine consumption; Oropharyngeal cancer; Overall survival.

MeSH terms

  • Alphapapillomavirus*
  • Head and Neck Neoplasms*
  • Humans
  • Neoplasm Staging
  • Oropharyngeal Neoplasms* / pathology
  • Papillomaviridae
  • Papillomavirus Infections* / diagnosis
  • Prognosis
  • Retrospective Studies
  • Squamous Cell Carcinoma of Head and Neck