[Patient concerns and palliative psychology interventions within an inpatient palliative care service]

Psychother Psychosom Med Psychol. 2024 May;74(5):165-173. doi: 10.1055/a-2279-1024. Epub 2024 Apr 22.
[Article in German]

Abstract

Background: Multi-professional inpatient palliative care services are increasingly complementing palliative care in hospitals alongside palliative care units. The present study aims to investigate the nature and frequency of patient concerns and palliative psychological interventions in the context of palliative psychological work, as well as the perceived quality of outcomes in an inpatient palliative service.

Methods: Palliative psychological interventions for terminally ill patients at the inpatient palliative care service at Leipzig University Hospital were investigated in a prospective follow-up evaluation study. Psychological distress (distress thermometer) as well as the perceived quality of the results of the palliative psychological support (from the therapist`s perspective) were recorded. Patient concerns and psychological conversation topics and interventions were recorded. Descriptive and regression analytic procedures were used.

Results: Over a year, 355 patients in the inpatient palliative care service received psychological support, 304 participated in the study (mean age 63.8 years, 55% male, 89% oncological disease). An average of 3 palliative psychological interviews were conducted; 64% of patients reported high psychological distress (M=6.5). The most common patient concerns and topics within the interviews were dealing with emotions (87%), resources (83%), conflicting care and autonomy issues (77%) and hope (76%); significantly less common were spiritual concerns (2%) or the patient's legacy (9%). The most frequently used palliative psychological interventions included: support in illness processing and acceptance (74%) or in emotional-relieving interventions (98%) as in normalisation (75%), active listening (97%) or emotional containment (95%). Regression analysis showed that an oncological (vs. non-oncological) disease, a high number of palliative psychological interviews and interventions, comprehensive information regarding the palliative dimension of the diagnosis as well as undisturbed contact in the initial interview had a positive effect on the perceived outcome quality.

Conclusion: The study results show that palliative psychologists play an important role in inpatient palliative care teams and should be involved as early as possible in the course of the disease. There is a need for improvement, especially in the palliative psychological care of non-oncological patients.

Hintergrund: Multiprofessionell besetzte stationäre Palliativdienste ergänzen neben Palliativstationen die palliativmedizinische Versorgung in Krankenhäusern. Die vorliegende Studie untersucht Art und Häufigkeit patientenseitiger Anliegen und palliativpsychologischer Interventionen im Rahmen des palliativpsychologischen Arbeitens sowie die wahrgenommene Ergebnisqualität in einem stationären Palliativdienst.

Methoden: Im Rahmen einer prospektiven Begleitevaluationsstudie wurden palliativpsychologische Interventionen des stationären Palliativdienstes im Universitätsklinikum Leipzig untersucht. Es wurden die psychische Belastung (Distress-Thermometer), die wahrgenommene Ergebnisqualität der palliativpsychologischen Behandlung (aus Therapeutenperspektive) sowie patientenseitige Anliegen und psychologische Gesprächsinhalte und Interventionen erfasst. Die Daten wurden deskriptiv und regressionsanalytisch ausgewertet.

Ergebnisse: Innerhalb eines Jahres wurden 355 Patienten im stationären Palliativdienst psychologisch mitbegleitet, von denen 304 an der Studie teilnahmen (Altersdurchschnitt 63,8 Jahre, 55% männlich, 89% onkologische Erkrankung). Es wurden durchschnittlich 3 psychologische Gespräche geführt; 64% der Patienten gaben eine hohe psychische Belastung an (M=6,5). Die häufigsten patientenseitigen Anliegen und Gesprächsinhalte waren der Umgang mit Emotionen (87%), Ressourcen (83%), konflikthafte Versorgungs- und Autonomiefragen (77%) und Hoffnung (76%). Deutlich seltener waren spirituelle Anliegen (2%) oder das Vermächtnis der Patienten (9%). Zu den am häufigsten genutzten palliativpsychologischen Interventionen gehörten solche zur Unterstützung der Krankheitsverarbeitung und – akzeptanz (74%) sowie emotional-entlastende Interventionen (98%), wie z. B. aktives Zuhören (97%), emotionales Containment (95%) und Normalisierung (75%). Mittels Regressionsanalyse zeigte sich, dass eine onkologische (vs. nichtonkologische) Erkrankung, eine hohe Anzahl an palliativpsychologischen Gesprächen und Interventionen, eine vollständige Aufklärung bezüglich der palliativen Dimension sowie eine ungestörte Kontaktaufnahme im Erstgespräch einen positiven Effekt auf die von den behandelnden Psychologen wahrgenommene Ergebnisqualität der palliativpsychologischen Arbeit hatten.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Female
  • Follow-Up Studies
  • Germany
  • Humans
  • Inpatients / psychology
  • Male
  • Middle Aged
  • Palliative Care* / psychology
  • Prospective Studies
  • Psychotherapy