[Current WHO classification (2022) of neuroendocrine neoplasms]

Radiologie (Heidelb). 2024 Apr 15. doi: 10.1007/s00117-024-01295-z. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Clinical issue: After the first description of the "carcinoid tumors" by the pathologist Siegfried Oberndorfer in Munich, the classification system of neuroendocrine neoplasms (NENs) is still a challenge and an evolving concept.

Methodical innovations: The new WHO classification system proposed a framework for universal classification.

Achievements: The new WHO classification system recognizes two distinct families distinguished by genetic, morphology and clinical behaviour: Well differentiated NENs are defined as neuroendocrine tumor (NET G1, G2, G3), while poorly differentiated ones are defined as neuroendocrine carcinoma (NEC, G3) and further subdivided into small and large cell carcinoma. All NENs are characterized by the expression of synaptophysin and chromogranin A, Ki-67 and morphology.

Molecular pathology: The morphological NEN dichotomy is supported by genetic alterations. NECs show TP53 and RB1 alterations that are absent in NETs and are therefore useful for differentiating between NETs and NECs.

Practical recommendations: All NENs are divided into well-differentiated neuroendocrine tumor (NET G1, G2, G3) or poorly differentiated neuroendocrine carcinoma (NEC, G3). They are categorized by morphology, mitotic count and immunohistochemistry with synaptophysin, chromogranin and Ki-67.

Zusammenfassung: KLINISCHES PROBLEM: Nach der Erstbeschreibung der Karzinoidtumoren durch den Münchner Pathologen Siegfried Oberndorfer ist die Einteilung der neuroendokrinen Neoplasien (NEN) immer noch eine Herausforderung.

Methodische innovation: Die neue aktuelle WHO-Klassifikation versucht, eine universelle Einteilung zu erstellen.

Bewertung: Die neue WHO-Klassifikation der NEN unterscheidet zwei unterschiedliche Familien, die gut differenzierten neuroendokrinen Tumoren (NET G1, G2, G3) und die schlecht differenzierten Karzinome (NEC, G3), anhand der Morphologie und dem Proliferationsgrad mit Mitoseanzahl und der obligatorischen Ki-67-Immunhistologie. Die NEC werden in kleinzellige und großzellige NEC eingeteilt. Alle NEN exprimieren in der Immunhistochemie Synaptophysin und Chromogranin.

Molekularpathologie: Die morphologisch unterschiedlichen Familien sind auch durch unterschiedliche genetische Alterationen gekennzeichnet. NEC zeigen mehr genetische Alterationen und sind durch Veränderungen in den klassischen Treibergenen TP53 und RB1 gekennzeichnet, wohingegen NET keine Alterationen in diesen Genen und eine eher niedrige Mutationslast zeigen. EMPFEHLUNG FüR DIE PRAXIS: Alle NEN werden in gut differenzierte neuroendokrine Tumoren (NET G1, G2, G3) und die schlecht differenzierten Karzinome (NEC, G3) eingeteilt. Dies erfolgt anhand der Morphologie, der Anzahl der Mitosen und der Immunhistochemie mit Chromogranin, Synaptophysin und der Ki-67-Färbung.

Keywords: Carcinoid; Ki-67 immunohistology; Neuroendocrine carcinomas; Neuroendocrine tumors; WHO Classification.

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