[Use of flexible transnasal esophagogastroscopy in patients with unclear globus sensation]

HNO. 2024 Apr 9. doi: 10.1007/s00106-024-01462-7. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: Globus pharyngeus is a common symptom with considerable suffering. Globus sensation can be caused by reflux. In many places, endoscopy of the esophagus is recommended for clarification, especially when there is a question about the presence of a hiatal hernia as the cause of reflux. Transnasal esophagogastroscopy (TNE) represents an alternative to conventional gastroesophagoscopy. It enables a quick low-complication examination of the upper aerodigestive tract in the sitting, non-sedated patient.

Objective: The aim of this work was to assess the feasibility of outpatient TNE in patients with globus sensation. Furthermore, the results of dual-probe pH monitoring were compared with the results of TNE in order to assess the value of TNE in the clarification of globus sensation and reflux.

Materials and methods: In 30 patients with globus symptoms, 24-hour dual-probe pH monitoring and TNE were performed. In pH monitoring, reflux number, fraction time, reflux surface area index, and DeMeester score were evaluated as indicators of laryngopharyngeal reflux (LPR) and gastroesophageal reflux (GERD). Abnormalities of the esophageal mucosa and the gastroesophageal junction were recorded in TNE. The results were compared.

Results: The TNE could be performed without any complications. Mean examination time was 5.34 ± 0.12 min. Reflux was measured in 80% of the patients (24/30) with pH monitoring. In almost half of these patients (46%), abnormalities were detected in TNE as indirect evidence of reflux. In addition to an axial hiatal hernia, these included mucosal changes such as erosive esophagitis and Barrett's metaplasia. Patients with a hiatal hernia also suffered significantly more often from LPR than patients without a hernia (9:1).

Conclusion: TNE is a quick and safe examination method for diagnosing patients with an unclear globus sensation. Detection of a hiatal hernia can be seen as an indication of reflux disease. Lack of evidence of a hernia does not rule out reflux. Thus, TNE is a useful addition to pH monitoring in patients with globus sensation, because reflux-related changes in the mucosa can be recognized early and adequately treated.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der Globus pharyngeus ist ein häufiges Symptom mit erheblichem Leidensdruck. Ursache eines Globus pharyngeus kann ein Reflux sein. Vielerorts wird zur Abklärung die Endoskopie des Ösophagus empfohlen, insbesondere mit der Frage nach Vorliegen einer Hiatushernie als Ursache eines Reflux. Die transnasale Ösophagogastroskopie (TNE) stellt dabei eine Alternative zur konventionellen Gastroösophagoskopie dar. Sie ermöglicht eine schnelle, komplikationsarme Untersuchung des oberen Aerodigestivtrakts am sitzenden, nichtsedierten Patienten.

Fragestellung: Ziel war die Beurteilung der ambulanten Durchführbarkeit der TNE bei Globuspatienten. Des Weiteren wurden die Ergebnisse der 2‑Kanal-pH-Metrie mit den Ergebnissen der TNE verglichen, um den Stellenwert der TNE in der Abklärung eines Globus pharyngeus sowie eines Reflux zu beurteilen.

Material und methoden: Bei 30 Patienten mit Globussymptomatik wurde eine 24-h-2-Kanal-pH-Metrie und eine TNE durchgeführt. In der pH-Metrie wurden Refluxzahl, Fraktionszeit, Refluxflächenindices und DeMeester-Score als Hinweise für einen laryngopharyngealen Reflux (LPR) und einen gastroösophagealen Reflux (GERD) gewertet. In der TNE wurden Auffälligkeiten der Ösophagusschleimhaut und des gastroösophagealen Übergangs festgehalten. Die Resultate wurden gegenübergestellt.

Ergebnisse: Die TNE konnte ohne Komplikationen durchgeführt werden. Die mittlere Untersuchungsdauer betrug 5,34 ± 0,12 min. Mit der pH-Metrie konnte bei 80 % der Patienten (24/30) ein Reflux gemessen werden. Bei fast der Hälfte dieser Patienten (46 %) wurde in der TNE Auffälligkeiten als indirekter Hinweis für einen Reflux nachgewiesen. Dies waren neben einer Zwerchfellhernie auch Schleimhautveränderungen wie eine erosive Ösophagitis und eine Barrett-Metaplasie. Patienten mit einer Zwerchfellhernie litten zudem signifikant öfter unter einem LPR als Patienten ohne Hernie (9:1).

Schlussfolgerung: Die TNE stellt eine schnelle und sichere Untersuchungsmethode zur Abklärung von Patienten mit unklarem Globus pharyngeus dar. Der Nachweis einer Zwerchfellhernie kann als Hinweis für eine Refluxerkrankung gesehen werden. Der fehlende Nachweis einer Hernie schließt einen Reflux nicht aus. Insofern ist die TNE eine sinnvolle Ergänzung zur pH-Metrie bei Patienten mit einem Globus pharyngeus, weil refluxbedingte Schleimhautveränderungen erkannt und adäquat behandelt werden können.

Keywords: Esophagitis; Gastroesophageal reflux disease; Hiatal hernia; Laryngopharyngeal reflux; pH-monitoring.

Publication types

  • English Abstract