[InspeCKD - Analysis of the use of diagnostics in patients at high risk for chronic kidney disease in German general practitioner (GP) practices]

MMW Fortschr Med. 2024 Apr;166(Suppl 4):9-17. doi: 10.1007/s15006-024-3684-y.
[Article in German]

Abstract

Background: Despite the high prevalence of chronic kidney disease (CKD) in Germany, only a small proportion of patients are currently diagnosed with CKD. Patients with hypertension, diabetes mellitus, and/or cardiovascular disease have a significantly increased risk of developing CKD and rapid disease progression and should therefore be screened and monitored in accordance with the guidelines.

Objectives: The aim of this retrospective, cross-sectional study was to gain insights into appropriate diagnosis of patients at risk for CKD in German general practitioner practices.

Method: For the analysis of the use of CKD-relevant diagnostics, electronic patient records from German general practitioner practices were analyzed. Adults with hypertension and/or diabetes mellitus and/or cardiovascular disease with a documented observation period of at least one year were included in the study.

Results: Data from a total of 448,837 patients from 1244 general practitioner practices were analyzed. 75.8% of patients had hypertension, 35.1% had cardiovascular disease, and 32.4% had diabetes mellitus. During a mean observation period of 1.7 years, serum creatinine was assessed at least once in 45.5% of patients. A urine dipstick test for albuminuria was performed in 7.9% of patients and in 0.4% of patients, urine albumin-to-creatine ratio (UACR) was measured. Laboratory diagnostics were initiated a little more frequently in high-risk patients compared to the overall cohort.

Conclusions: The study highlights that despite known risk factors, guideline compliant CKD screening is rarely performed in German general practitioner practices, which implicates the need to increase the awareness of early diagnosis of CKD in patients at risk.

Zusammenfassung: Hintergrund: Die Diagnose „chronische Nierenerkrankung“ (CKD) wird in Deutschland trotz einer hohen Prävalenz nur bei einem geringen Anteil der Patientinnen und Patienten frühzeitig gestellt. Insbesondere Personen mit Bluthochdruck, Diabetes mellitus und/oder kardiovaskulären Erkrankungen haben ein deutlich erhöhtes Erkrankungs- und Progressionsrisiko und sollten daher leitliniengerecht gescreent und überwacht werden.Fragestellung: Ziel dieser retrospektiven Querschnittsstudie war es, ein besseres Verständnis über die CKD-spezifische Labordiagnostik von Risikopatienten in deutschen Hausarztpraxen zu gewinnen.

Methode: Für die Analyse wurden anonymisierte elektronische Patientendatensätze aus deutschen Hausarztpraxen ausgewertet. Eingeschlossen wurden Erwachsene mit Bluthochdruck und/oder Diabetes mellitus und/oder kardiovaskulären Erkrankungen mit einer Beobachtungsdauer von mindestens einem Jahr.Ergebnisse: Es wurden Daten von insgesamt 448.837 Patienten aus 1.244 Hausarztpraxen analysiert. 75,8% der Patienten litten an Bluthochdruck, 35,1% an einer kardiovaskulären Erkrankung und 32,4% an Diabetes mellitus. Im Beobachtungszeitraum von durchschnittlich 1,7 Jahren erhielten 45,5% der Risikopatienten mindestens eine Serumkreatininbestimmung, 7,9% einen Harnstreifentest zum Nachweis einer Albuminurie und 0,4% mindestens eine Bestimmung der Urin-Albumin-Kreatinin-Ratio (UACR). Bei Hochrisikopatienten wurde die genannte Labordiagnostik etwas häufiger veranlasst.Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse der InspeCKD-Studie zeigen, dass trotz bekannter Risikofaktoren für eine CKD eine leitliniengerechte Labordiagnostik in deutschen Hausarztpraxen nicht ausreichend durchgeführt wird und umfassender Aufklärungsbedarf in Bezug auf die Früherkennung der CKD bei Risikopatientinnen und -patienten besteht.Schlüsselwörter: Chronische Nierenerkrankung, CKD, Hausarzt, (Labor-)Diagnostik, ScreeningEingereicht am 05.02.2024 - akzeptiert am 16.02.2024.

Keywords: CKD; Chronic kidney disease; diagnosis; primary care; screening.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Albuminuria / diagnosis
  • Albuminuria / epidemiology
  • Cardiovascular Diseases* / diagnosis
  • Cardiovascular Diseases* / epidemiology
  • Cross-Sectional Studies
  • Diabetes Mellitus* / epidemiology
  • General Practitioners*
  • Glomerular Filtration Rate
  • Humans
  • Hypertension* / diagnosis
  • Hypertension* / epidemiology
  • Renal Insufficiency, Chronic* / diagnosis
  • Renal Insufficiency, Chronic* / epidemiology
  • Retrospective Studies