Evidence for cemented TKA and THA based on a comparison of international register data

Orthopadie (Heidelb). 2024 Apr 3. doi: 10.1007/s00132-024-04489-4. Online ahead of print.

Abstract

Background: Hip and knee implants can either be fixed without cement, press-fit, or with bone cement. Real-world data from arthroplasty registers, as well as studies provide a broad database for the discussion of cemented versus uncemented arthroplasty procedures.

Objective: What does current evidence from international arthroplasty registries and meta-analyses recommend regarding cemented or cementless fixation of hip and knee implants?

Methods: A recommendation is generated by means of direct data comparison from the arthroplasty registries of eight countries (USA, Germany, Australia, UK, Sweden, Norway, New Zealand, Netherlands), the comparison of 22 review studies and meta-analyses based on registry data, as well as an evaluation of recommendations of healthcare systems from different nations. For this purpose, reviews and meta-analyses were selected where the results were statistically significant, as were the annual reports of the arthroplasty registries that were current at the time of writing.

Results: For knee arthroplasties, long survival time as well as lower risk of revision can be achieved with the support of cemented fixation with antibiotic-loaded bone cement. In patients aged 70 years and older, cemented fixation of hip stem implants significantly reduces risk of intraoperative or postoperative periprosthetic fracture (quadruple). This applies both to elective total hip arthroplasties and to hemiarthroplasty after femoral neck fractures. Antibiotic-loaded bone cement significantly (p = 0.041) reduces the risk of periprosthetic infection, especially in patients with femoral neck fractures.

Conclusion: Total knee replacement with antibiotic-loaded bone cement is well established internationally and is evidence-based. Registry data and meta-analyses recommend cemented fixation of the hip stem in older patients. In Germany, USA and Australia these evidence-based recommendations still must be transferred to daily practice.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Hüft- und Knieimplantate können entweder zementfrei, press-fit oder mit Knochenzement befestigt werden. Reale Daten aus Endoprothesenregistern sowie Studien bieten eine breite Datenbasis für die Diskussion zwischen zementierten und unzementierten Endoprothesen. ZIEL: Was empfehlen die aktuellen Erkenntnisse aus internationalen Endoprothesenregistern und Metaanalysen zur zementierten oder zementfreien Fixierung von Hüft- und Knieimplantaten?

Methoden: Mittels direktem Datenvergleich aus den Endoprothesenregistern von acht Ländern (USA, Deutschland, Australien, Großbritannien, Schweden, Norwegen, Neuseeland, Niederlande), dem Vergleich von 22 Übersichtsarbeiten und Metaanalysen auf der Basis von Registerdaten sowie einer Auswertung von Empfehlungen von Gesundheitssystemen aus verschiedenen Nationen wird eine Empfehlung generiert. Hierfür wurden Übersichtsarbeiten und Metaanalysen ausgewählt, deren Ergebnisse statistisch signifikant waren, sowie die Jahresberichte der zum Zeitpunkt der Erstellung der Studie aktuellen Endoprothesenregister.

Ergebnisse: Bei Knieendoprothesen können durch die zementierte Fixierung mit antibiotikahaltigem Knochenzement eine lange Überlebenszeit und ein geringeres Revisionsrisiko erreicht werden. Bei Patienten im Alter von 70 Jahren und älter reduziert die zementierte Fixierung von Hüftschaftimplantaten das Risiko einer intra- oder postoperativen periprothetischen Fraktur signifikant (um das Vierfache). Dies gilt sowohl für elektive Hüfttotalendoprothesen als auch für Hemiarthroplastiken nach Schenkelhalsfrakturen. Antibiotikabelasteter Knochenzement reduziert das Risiko einer periprothetischen Infektion signifikant (p = 0,041), insbesondere bei Patienten mit Schenkelhalsfrakturen.

Schlussfolgerung: Die Knietotalendoprothese mit antibiotikahaltigem Knochenzement ist international gut etabliert und evidenzbasiert. Registerdaten und Metaanalysen empfehlen die zementierte Fixierung des Hüftschaftes bei älteren Patienten. In Deutschland, USA und Australien müssen diese evidenzbasierten Empfehlungen noch in die tägliche Praxis übertragen werden.

Keywords: Arthroplasty register; Bone cement; Implant fixation; Periprosthetic fracture; Revision risk.