[Sleep behavior after reverse shoulder replacement in comparison to a healthy control group : An exploratory cross-sectional study]

Orthopadie (Heidelb). 2024 Mar 22. doi: 10.1007/s00132-024-04487-6. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: Individuals with shoulder pathologies frequently report sleep problems. Improving sleep quality is a treatment focus of shoulder arthroplasty. So far, it is unclear whether altered anatomy and biomechanics in reversed total shoulder arthroplasty affect sleep quality in the long term. In addition to a subjective evaluation, a reliable assessment can be obtained by recording objective sleep parameters. With the help of actigraphy, body movements are registered and divided into active and inactive phases by means of threshold values. Thanks to the valid correspondence with waking and sleeping phases, the calculation of objective sleep parameters is successful.

Objectives: The aims of the study were to investigate whether objective sleep parameters differ in persons with reversed total shoulder arthroplasty (RTSA) 1 year postoperatively compared to a healthy control group and to explore what the reasons are.

Material and methods: The present work is an exploratory cross-sectional study with one measurement time point. 29 study participants (15 in the RTSA-group, 14 in the control group) collected objective sleep parameters and body position data during seven nights using actigraphy. The Mann-Whitney-U test was used for the mean comparison of sleep parameters. In addition, reasons for wakefulness were explored.

Results and conclusions: The groups showed no significant differences in all objective sleep parameters with nearly identical sleep efficiency (p = 0.978). In the RTSA-group, 11% lay on the operated side and 65% on the back. This is just above the significance level compared to the control group with 45% in the supine position (p = 0.056). The increased use of the supine position could promote sleep-related medical conditions such as sleep apnoea and requires further research.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Personen mit Schulterpathologien berichten häufig über Schlafprobleme. Die Verbesserung der Schlafqualität ist ein Behandlungsziel der Schulterendoprothetik. Bisher ist unklar, ob veränderte Anatomie und Biomechanik bei inversen Schultertotalprothesen die Schlafqualität längerfristig beeinflussen. Zu einer zuverlässigen Einschätzung führt nebst subjektiver Bewertung die Erhebung von objektiven Schlafparametern. Mithilfe der Aktigraphie werden Körperbewegungen registriert und in aktive und inaktive Phasen eingeteilt. Dank der validen Übereinstimmung mit Wach- und Schlafphasen gelingt die Berechnung der objektiven Schlafparameter.

Ziel der arbeit: Ziele der Studie waren zu untersuchen, ob sich objektive Schlafparameter bei Personen mit inverser Schultertotalprothese („reverse total shoulder arthroplasty“ [RTSA]) ab einem Jahr postoperativ im Vergleich zu einer gesunden Kontrollgruppe unterscheiden und was die Gründe dafür sind.

Material und methoden: Die vorliegende Arbeit ist eine explorative Querschnittsstudie mit einem Messzeitpunkt. 29 Studienteilnehmende (15 RTSA-Gruppe, 14 Kontrollgruppe) erhoben während 7 Nächten mithilfe der Aktigraphie objektive Schlafparameter und Daten zur Körperlage. Der Mann-Whitney-U-Test wurde für den Mittelwertvergleich der Schlafparameter verwendet. Gründe für die Wachphasen wurden explorativ untersucht.

Ergebnisse und diskussion: Die Gruppen zeigten bei allen objektiven Schlafparametern keine signifikanten Unterschiede mit einer nahezu identischen Schlafeffizienz (p = 0,978). Die RTSA-Gruppe lag zu 11 % auf der operierten Seite und zu 65 % auf dem Rücken. Dies ist im Vergleich zur Kontrollgruppe mit 45 % Rückenlage knapp über dem Signifikanzniveau (p = 0,056). Das vermehrte Einnehmen der Rückenlage könnte atembezogene Schlafstörungen fördern und bedarf weiterer Forschung.

Keywords: Apnea, sleep; Monitoring, sleep; Shoulder replacement arthroplasty; Sleep quality; Total sleep time.

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  • English Abstract