[History of the implantable cardioverter-defibrillator in Germany]

Herzschrittmacherther Elektrophysiol. 2024 Mar;35(Suppl 1):55-67. doi: 10.1007/s00399-024-01001-5. Epub 2024 Feb 29.
[Article in German]

Abstract

The implantable cardioverter-defibrillator (ICD) was a breakthrough in the prevention of sudden cardiac death. After years of technical development in the USA, Michel Mirowski succeeded in proving reliable automatic defibrillation of ventricular tachyarrhythmias through initial human implantations in 1980, despite many obstacles. Nearly 4 years later, the first patients received ICDs at multiple centers in Germany. Subsequently, outside the USA, Germany became the country with highest implantation rates. The absolute number of implantations remained small as long as implantations required epicardial defibrillation electrodes and therefore thoracotomy by cardiac surgeons. Pacemaker-like implantation using a transvenous defibrillation electrode with a pectoral ICD became feasible in the early 1990s pushing implantation rates to the next level. Technical advancements were accompanied by clinical research in Germany, and often, the first-in-human studies were conducted in Germany. In 1991, the first guidelines for indications were established in the USA and Germany. Several randomized studies on indications were published between 1996 and 2009, mostly led by American teams with German participation, but also under German leadership (CASH, CAT, DINAMIT, IRIS). The DANISH study in 2016 questioned the results of these long-standing studies. Instead of providing ICDs to patients using a broad indication, future efforts aim to identify patients who, despite optimal medical therapy, cardiac resynchronization therapy (CRT), and/or catheter ablation, need protection against sudden cardiac death. Risk scores incorporating myocardial scars in magnetic resonance imaging (MRI) and genetic information are expected to contribute to more individualized and effective indications.

Der implantierbare Kardioverter-Defibrillator (ICD) war ein Durchbruch in der Prävention des plötzlichen Herztodes. Nach jahrelanger technischer Entwicklung durch Michel Mirowski erfolgten trotz vieler Widerstände in den USA 1980 erste Implantationen. Es konnte gezeigt werden, dass Kammerflimmern zuverlässig durch den ICD automatisch erkannt und defibrilliert wurde. Knapp 4 Jahre nach den USA begannen mehrere Zentren, in Deutschland ICDs zu implantieren. Bald wurden außerhalb der USA in Deutschland die meisten Patienten versorgt. Die absolute Zahl der Implantationen war weiterhin klein, solange nur Implantationen mittels Thorakotomie und epikardialen Defibrillationselektroden möglich waren. Anfang der 1990er Jahre konnte ein ICD pektoral, wie ein Schrittmacher, in Kombination mit einer transvenösen Defibrillationselektrode implantiert werden. Die Implantationszahlen stiegen sprunghaft an. Die klinische Forschung in Deutschland begleitete die technischen Fortentwicklungen und hier erfolgten viele First-in-human-Studien. In den USA und Deutschland wurden 1991 erste Leitlinien zur Indikation herausgegeben. Randomisierte Studien zur Mortalität, zumeist unter amerikanischer Leitung mit deutscher Beteiligung, aber auch unter deutscher Leitung (CASH, CAT, DINAMIT, IRIS), wurden zwischen 1996 und 2009 publiziert. Die Ergebnisse dieser lang zurückliegenden Studien wurden 2016 in Frage gestellt, als die DANISH-Studie keine signifikante Verbesserung der Mortalität ergab. Die Implantationszahlen sind seitdem rückläufig. Derzeit wird daran geforscht, genau die Patienten zu versorgen, die trotz optimaler Therapie vor dem plötzlichen Herztod geschützt werden müssen. Risikoscores unter Einbeziehung myokardialer Narben in der Magnetresonanztomographie (MRT) und genetischer Information sollen hierzu beitragen.

Keywords: History of medicine; Implantable electrodes; Sudden cardiac death; Ventricular fibrillation; Ventricular tachycardia.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Cardiac Resynchronization Therapy*
  • Death, Sudden, Cardiac / prevention & control
  • Defibrillators, Implantable*
  • Forecasting
  • Humans
  • Pacemaker, Artificial*