[Surgical strategy for hiatal hernias]

Chirurgie (Heidelb). 2024 Apr;95(4):336-344. doi: 10.1007/s00104-024-02054-5. Epub 2024 Feb 19.
[Article in German]

Abstract

The indications for surgical treatment of hiatus hernias differentiate between type I and types II, III and IV hernias. The indications for a type I hernia should include a proven reflux disease but the indications for surgical treatment of types II, III and IV hernias are mandatory due to the symptoms with problems in the passage of food and due to the sometimes very severe possible complications. The primary aims of surgery are the repositioning of the herniated contents and a hiatoplasty, which includes a surgical narrowing of the esophageal hiatus by suture implantation. In addition, depending on the clinical situation other procedures, such as hernia sac removal, mesh implantation, gastropexy and fundoplication can be considered. There are various approaches to the repair, all of which have individual advantages and disadvantages. An adaptation to the specific needs situation of the patient and the expertise of the surgeon is therefore essential.

Die Indikation zur chirurgischen Behandlung von Hiatushernien unterscheidet zwischen Typ-I- und Typ-II/III/IV-Hernien. Während bei der Typ-I-Hernie für die Indikationsstellung eine nachgewiesene Refluxerkrankung vorliegen sollte, ist die Indikation zur operativen Behandlung von Typ-II/III/IV-Hernien obligat aufgrund der Symptomatik mit Problemen bei der Nahrungspassage sowie aufgrund der teils sehr schwerwiegenden möglichen Komplikationen. Die primären Ziele der Operation sind die Reposition des hernierten Inhalts und eine Hiatoplastik, die eine operative Verengung des ösophagealen Hiatus durch Nahtimplantation beinhaltet. Ergänzend dazu können je nach klinischer Situation weitere Verfahren wie Bruchsackentfernung, Netzimplantation, Gastropexie und Fundoplikation in Erwägung gezogen werden. Es existieren unterschiedliche Ansätze zur Reparatur, die alle ihre individuellen Vor- und Nachteile haben. Eine Anpassung an die spezifische Bedürfnislage des Patienten und die Expertise des Chirurgen ist daher essenziell.

Keywords: Classification; Fundoplication; Gastropexy; Hernia sac removal; Mesh implantation.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Diaphragm
  • Fundoplication / adverse effects
  • Fundoplication / methods
  • Gastroesophageal Reflux* / complications
  • Gastroesophageal Reflux* / diagnosis
  • Gastroesophageal Reflux* / surgery
  • Hernia, Hiatal* / complications
  • Hernia, Hiatal* / diagnosis
  • Hernia, Hiatal* / surgery
  • Humans
  • Laparoscopy* / adverse effects
  • Laparoscopy* / methods