[Indications and technique of open vascular surgical revascularization of visceral arteries in mesenteric ischemia]

Chirurgie (Heidelb). 2024 May;95(5):359-366. doi: 10.1007/s00104-024-02039-4. Epub 2024 Feb 8.
[Article in German]

Abstract

Open revascularization for mesenteric ischemia has retained a significant value despite the increasing importance and use of endovascular techniques. Surgical procedures such as retrograde embolectomy, thromboendarterectomy and visceral bypass are indispensable components of the therapeutic armamentarium, particularly in cases of multisegmental vascular involvement, failure of previous endovascular treatment and concomitant presence of peritonitis, shock or multiorgan failure. In this context, preoperative multiphase computed tomography (CT) angiography is essential for the planning and outcome of visceral revascularization. This article summarizes the indications, technique, and results of the most important open surgical procedures.

Die offen-chirurgische Revaskularisation bei Mesenterialischämie hat trotz wachsender Bedeutung endovaskulärer Techniken einen hohen Stellenwert behalten. Insbesondere bei mehrsegmentalen viszeralen Gefäßverschlüssen, Versagen vorheriger endovaskulärer Therapien und gleichzeitigem Vorliegen einer Peritonitis, Schock oder Multiorganversagen sind chirurgische Revaskularisationsverfahren wie die retrograde Embolektomie, Thrombendarteriektomie und viszerale Bypasses unverzichtbarer Bestandteil des therapeutischen Armamentariums. Zur Behandlungsplanung ist eine mehrphasige Angio-Dünnschicht-Computertomographie unentbehrlich. In der vorliegenden Arbeit werden die Indikation, Technik und Ergebnisse der wichtigsten offen-chirurgischen Behandlungsverfahren zusammengefasst.

Keywords: Bypass; Mesenteric ischemia; Retrograde open mesenteric stent angioplasty; Vascular occlusion; Visceral arteries.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Arteries
  • Embolectomy
  • Endovascular Procedures* / methods
  • Humans
  • Mesenteric Ischemia* / diagnostic imaging
  • Mesenteric Ischemia* / surgery
  • Treatment Outcome